Nyheter

AI och AR på god väg att omforma tillverkande industri

Kenni Ramsell, Nordenchef Dynabook

Med smarta glasögon som ett paradexempel ser vi hur nya tekniklösningar transformerar etablerade branscher. Tillverkande industri är ett framträdande exempel. De företag som lyckas övervinna inledande utmaningar kan räkna med enorma förbättringar av produktivitet. 

Det finns en stark tro på AI och AR (förstärkt och assisterad verklighet) inom tillverkande industri. Enligt Accenture tror nio av tio höga chefer i sektorn på att deras företag behöver dra nytta av AI för säkra tillväxt. Och det finns gott om undersökningar som visar att användning av AI kan ge enorma vinster om tekniken används i försörjningskedjor (supply chains). Lägg till det att den globala marknaden för AR tros komma omfatta 8,8 miljoner enheter under 2026, främst smarta glasögon, enligt ReportLinker.

Men hur ska det gå till med AI och AR i tillverkande industri? Hittills har de här teknikområdena främst kommit till användning i konsumentsektorn. Det handlar om allt från Pokemon Go, till Ikeas virtuella visningsrum. Men användningen ökar även inom tillverkande industri, inte minst eftersom distansarbete av allt att döma är här för att stanna.

Stöd för nya områden

Det handlar egentligen om tre olika typer av lösningar (AI, förstärkt verklighet och assisterad verklighet), även om de två senare ofta får samsas om förkortningen AR. En viktig skillnad mellan förstärkt och assisterad verklighet är att assisterad verklighet, till skillnad från förstärkt verklighet och AI, inte ändrar det en användare ser. Med assisterad verklighet handlar det till exempel om att lägga till nya lager av information i utkanten av synfälten i smarta glasögon.

Än så länge har AI mest använts för att effektivisera tjänster, för utveckling av produkter och tjänster, för marknadsföring och försäljning, samt för hantering av försörjningskedjor . Men AI utmärker sig för potentialen för flera områden.

Framöver kommer vi att se att montering, tillverkning och reparationer kan effektiviseras med hjälp av AI och AR. AR-lösningar som tillför information till det användaren ser är till hjälp för alla från bilmekaniker till astronauter. BMW utnyttjar till exempel redan sådana lösningar för underhåll och för att låta kunder förhandsgranska bilar i virtuella landskap. Lager och logistik är andra områden inom vilka AI kan bidra till ökad kapacitet och precision. Det gäller till exempel arbetsmoment som att förbereda lastpallar.

Pilarna pekar uppåt

Våra undersökningar visar att 57 procent av logistikföretagen troligtvis kommer att börja använda smarta glasögon under de närmaste tre åren. Anledningarna är flera, till exempel för att kunna arbeta med händerna fria. Gartner har kommit fram till enorma möjliga tidsvinster inom flygindustrin, som 90 – 99 procent mindre tidsåtgång för att tolka instruktioner och 85 procent minskad tidsåtgång för utbildning. Sammantaget ska det ge 40 procent högre produktivitet.

Det finns så klart utmaningar som måste övervinnas för att ta del av de potentiella vinsterna. Som med alla nya tekniklösningar krävs det att tekniken mognar och att lösningarna integreras i existerande arbetsmiljöer på bra sätt. Enorma datamängder måste hanteras, liksom nya säkerhetsutmaningar. Men AI-lösningar kan underlätta de uppgifterna.

Sammantaget är slutsatsen att de potentiella vinsterna med AI och AR är så stora att teknikområdena kommer att slå igenom på bred front. De företag som inte hänger på kommer att hamna i hopplösa underlägen på konkurrensutsatta marknader.