Nyheter

Svenska arbetsplatser fortfarande inte tillräckligt innovativa

Svenska arbetsplatser uppfattas inte som mer positiva till nya innovationer än för två år sedan. Bara 29 procent tycker att deras arbetsplats är pionjärer eller tidiga anhängare när det gäller att ta till sig nya innovationer. Motsvarande siffra år 2017 låg på 30 procent, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– I takt med att allt högre krav ställs på företags innovationsförmåga blir organisationskulturen en avgörande konkurrensfördel, eftersom den möjliggör – eller motverkar – innovation. Företag som uppmuntrar nytänkande får bland annat lättare att både rekrytera och behålla talangerna på arbetsmarknaden, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

Drygt hälften av alla svenskar, 56 procent, tycker att arbetsplatser borde ha en positiv attityd till nya innovationer och vara först ut eller redo att anamma nya innovationer tidigare än många andra organisationer. Men bara tre av tio, 29 procent, bedömer att deras arbetsplatser faktiskt har en sådan attityd i dag. Det är i princip på exakt samma nivå som för två år sedan, då motsvarande siffra var 30 procent.

Äldre än inte mer skeptiska än yngre

En fördom är ibland att äldre är mer skeptiska än yngre till att deras arbetsplatser ska anamma nya innovationer. Men bara 2 procent tycker att organisationer borde vara skeptiska och inte ta in nya innovationer förrän de är väl beprövade, och det är ingen skillnad mellan äldre och yngre. 10 procent av svenskarna upplever att de jobbar på en arbetsplats där attityden är skeptisk till att anamma nya innovationer, som ny teknik, nya metoder eller nya arbetssätt.

– En del företag har svårt att ställa om till ett nytt mindset, men nyckeln till att höja innovationstakten är att våga prova och att involvera medarbetarna. Det är viktigt att se till att alla känner att de hänger med i utvecklingen, så att deras engagemang inte sänks, säger Mikael Jansson.

Tre tips för mer innovativa arbetsplatser

1. Välkomna alla idéer. Som chef är det viktigt att uppmuntra och ta tillvara nya förslag. Uppmuntra medarbetarna att ta ansvar för att vidareutveckla sina idéer och att testa den på flera personer för feedback.

2. Fira misslyckanden. Alla idéer kommer inte att bli succé. Istället för att nedslås av misslyckanden, beröm medarbetarna för att de testade något nytt. Annars finns risken att de inte vågar pröva sina idéer nästa gång.

3. Lyft förändringsframgångar. Att prata om nya idéer på ett positivt sätt bidrar till att etablera en företagskultur som välkomnar förändring. Lyft också fram enskilda medarbetares initiativ som positiv inspiration för hela företaget.

9 delar i en innovativ företagskultur

1. Tillit. En tillitsfull kultur hjälper idéer att växa till innovation. Skapa en trygg miljö där det finns utrymme för att dela idéer och våga misslyckas.

2. Nyfikenhet. En icke-auktoritär och coachande ledarstil är nyckeln till att ta vara på medarbetarnas nyfikenhet. Ställ er frågan: ”Hur skulle man kunna göra istället?”.

3. Experimentlust. Att våga testa sig fram och utmana status quo är en förutsättning för en innovationskultur. Experimentera samtidigt som ni fokuserar på era långsiktiga mål.

4. Uthållighet. En kultur där uthållighet premieras når längre. Ge medarbetarna stöd och riktlinjer för att gå från idé till faktiskt utförande.

5. Grit. Förmågan att hålla fast vid långsiktiga mål och att inte ge upp vid motgångar kallas ibland grit. Uppmuntra ihärdighet när det är uppförsbacke.

6. Samarbete. Ensam är inte stark i en snabbt föränderlig värld. Se till att medarbetare löser uppgifter tillsammans med andra för större chanser att lyckas.

7. Kommunikation. Många uppgifter kan lösas mer effektivt genom att helt enkelt prata med varandra. Uppmuntra medarbetarna att lyssna på varandra och att dela sina idéer.

8. Mångfald. Personer med olika erfarenheter, förmågor och egenskaper ger olika infallsvinklar. Dra nytta av allas perspektiv och samarbeta för innovativa lösningar.

9. Läraktighet. Viljan och förmågan att lära nytt är ofta viktigare än det människor redan kan. Uppmuntra att ta till sig ny kompetens och att dela med sig av lärdomar till andra.

Bild: Manpower