Nyheter

ABB levererar laddinfrastruktur

ABB har slutit avtal med Norges största livsmedelsgrossist ASKO och dess ägare NorgesGruppen om att leverera laddinfrastruktur för den växande flottan av eldrivna lastbilar. ASKO har dagligen 600 lastbilar på vägarna och ett av målen är att uppnå nollutsläpp vid distribuering av livsmedel till år 2026.

ABB kommer stötta ASKO med effektiv och pålitlig laddinfrastruktur för elektriska lastbilar vid distributionscenter över hela Norge. De första ABB HVC 150C (150kW)-högeffektsladdarna är redan i drift vid ASKO:s distributionscenter i Oslo. Inledningsvis kommer två elektriska Scania-lastbilar laddas där, fler följer därefter.

– ASKO har som ambition att vara hållbara och klimatneutrala. Det innebär att vi ska fokusera på åtgärder för energieffektivitet och förnybara resurser, säger Svein Svolle, transportdirektör på ASKO. Vår ambition kräver stora investeringar, särskilt inom energi- och transportsektorerna. ASKO kommer att sitta i förarsätet inom dessa områden och vi måste våga investera – vi måste också vara beredda att betala utöver vad som krävs för en normal affärsavkastning. ABB valdes som leverantör för laddning av våra lastbilar på grund av sin globala kompetens, mängden användare och deras tekniska lösningar.

– ASKO:s huvudsakliga fokus på nollutsläpp är det mest ambitiösa som en tung fordonsflotta i Norge har sett. Som en global ledare inom lösningar för e-mobilitet ser vi fram emot att bidra med vår erfarenhet, våra tjänster och laddinfrastrukturlösningar, i strävan för en mer hållbar framtid inom transportsektorn, säger Frank Muehlon, global chef för ABB:s verksamhet för infrastrukturlösningar för e-mobilitet.eller vid våra distributionscenter för att kunna undvika krafttoppar, förutse laddningsbehov och optimera laddningsprocesserna, till exempel i samband med lastning av varor.

ASKO har varit en pionjär för lastbilar med nollutsläpp i Norge. Det började i Oslo 2016 med en ombyggd lastbil från Nederländerna med en nyttolast på fem och ett halvt ton. I början av 2020 togs de fyra vätedrivna Scania-lastbilarna i Trondheim i bruk, med en bruttovikt på 26 ton och en räckvidd på 500 kilometer.

Därefter följde de nämnda elektriska Scania-lastbilarna i Oslo med en nyttolast på 10 ton och en angiven räckvidd på upp till 120 kilometer. Totalt har ASKO beställt 55 sådana Scania-lastbilar och var först i Norge med att beställa 10 Tesla Semi-lastbilar. De senare kommer ha en nyttolast på 36 000 kilogram och en räckvidd på 800 kilometer.