Nyheter

PowerCell får uppföljningsbeställning från global fordonstillverkare

PowerCell Sweden AB har fått en uppföljande order på en S3 bränslecellsstack för ytterligare tester från en strategiskt viktig global fordonstillverkare. Leverans beräknas ske under fjärde kvartalet i år.

Fordonstillverkaren beställde tidigare i år stackar av modell PowerCell S3 och bränslecellssystemet MS-100 för tester och utvärderingar. Bolaget vill nu utöka sina tester och har därför lagt en ny beställning av en bränslecellsstack av modell PowerCell S3.

S3 är PowerCells mest kraftfulla stack och kombinerar ett kompakt format och låg vikt med hög effekt. Stacken är särskilt framtagen för fordonsapplikationer.

– Fordonsindustrin står inför en oundviklig omställning när det blir allt mer uppenbart att klimatkrisen håller på att hända här och nu och inte om några hundra år, säger PowerCells vd Per Wassén. Det sätter stor press på fordonstillverkarna att elektrifiera sina drivlinor, och bränsleceller som drivs med vätgas har stora fördelar framför batteridrift eftersom det ger en elektrifiering som inte innebär stora begränsningar av räckvidd eller långa laddtider.

Ett fordon som drivs med vätgas och bränsleceller kan i stort sett tankas på samma tid och köra lika långt som ett fossildrivet fordon. Elektrifiering med hjälp av bränsleceller och vätgas kräver dessutom inte att det byggs upp en särskild infrastruktur i form av laddstolpar. En bränslecell som drivs av vätgas producerar elektricitet utan att ge upphov till några andra utsläpp än rent vattten.

– Om vi kompletterade befintliga bensinstationer med vätgaspumpar skulle vi kunna få en snabb elektrifiering där vi behöll fossildriftens fördelar utan att få någon enda av dess nackdelar – en sådan utbyggnad sker nu i bl a Norge, Kalifornien och Tyskland. Vätgas kan dessutom enkelt produceras från vind- eller solenergi och öppnar för ett helt hållbart energisystem.