Nyheter

Nya affärsmodeller på elmarknaden

Elmarknaden står inför stora förändringar och många av dagens aktörer kommer att försvinna eller behöver förändras radikalt. Det tror såväl utmanare som Tibber och etablerade jättar som Vattenfall och Eon, men deras vägval skiljer sig åt, skriver Dagens Industri.

Digitalisering, solenergi, elbilar – några av drivkrafterna för förändringen.Jakten på nya affärsmodeller är i full gång.

Det är inte frågan om elmarknaden kommer att förändras radikalt, utan hur snabbt det kommer att gå. Och på lite sikt tror jag inte att elmarknaden som vi känner den i dag ens kommer att existera längre i takt med att bland annat delningsekonomi och digital teknik helt ändrar på förutsättningarna och vad kunderna förväntar sig, säger Daniel Lindén, grundare och Sverigechef för Tibber till Dagens Industri.

Det är ett norskt-svenskt bolag som startade 2016 och har som ambition att utmana de traditionella aktörerna genom att använda ny teknik och nya affärsmodeller.

– Hittills har energibolagen velat sälja så mycket energi som möjligt och så dyrt som möjligt. Vi vill i stället göra tvärtom. Vårt mål är att sälja så lite energi som möjligt och så billigt som möjligt och samtidigt erbjuda många nya och innovativa lösningar, fortsätter Daniel Lindén.

– I längden är det bara de bolag som erbjuder den största kundnyttan som blir kvar. Det finns fortfarande över 100 elbolag bara i Sverige, men inte minst den digitala revolutionen gör att många av dem inte kommer att behövas och därför sannolikt försvinner framöver.

Daniel Lindén och hans medgrundare, norrmannen Edgeir Vårdal Aksnes, jobbade med it-utveckling för just energibranschen och ideen att starta ett teknikbolag med en helt digital affärsmodell tog sin avstamp där.

Idag har man 20 anställda. Med en app i mobilen vill nu bolaget helt ersätta de traditionella elbolagen. Elen köps till inköpspris medan månadsavgiften är 39 kronor.

– Tjänsten lanserades i Sverige och Norge förra året och gensvaret har varit fantastiskt. Vi har fått tusentals kunder och växer med runt 20 procent i månaden, avslutarDaniel Lindén till Dagens Industri.

Vattenfall, Sveriges största elbolag, delar synen att elmarknaden är mitt inne i ett stort skifte och där kartan kommer att ritas om framöver med bland annat färre traditionella aktörer samtidigt som en rad nya utmanare dyker upp.