Nyheter

ESVAGT och Hvide Sande Shipyard samarbetar om en innovativ transferbåt för vindindustrin

Framtidens transferbåt för vindkraftsbranschen blir större och starkare och får plats med fler tekniker och mer varor.
ESVAGT och danska Hvide Sande Shipyard höjer ribban tillsammans.

Det var en av havsvindindustrins stora innovationer när ESVAGT introducerade båttransfer av vindkraftstekniker i havsbaserade vindkraftsparker med rederiets Safe Transfer Boats (STB).

Båtarna träffar ett behov på marknaden och idag är STB-konceptet, med erfarna seglare och specialutvecklade båda, ett mycket viktigt bidrag till flexibilitet och effektivitet i driften av vindkraftsparker till havs i hela Europa.

Nu tar ESVAGT tillsammans med Hvide Sande Shipyard nästa steg och utvecklar en ännu större båt: STB15, som ska kunna förflytta fler tekniker och lasta ännu mer last.

– Vårt SOV-koncept med transferbåtar har visat potentialen och skapat ett behov av att ta på sig ännu fler uppgifter med STB:arna, säger Søren Westphal, Senior Project Manager på ESVAGT och ansvarig för att utveckla båtar i rederiet.

Starkt samarbete

ESVAGT har valt att lägga uppdraget att utveckla de nya båtarna på Hvide Sande Shipyard, som också byggde föregångaren STB12:

– Vi har bara goda erfarenheter av Hvide Sande Shipyard som en innovativ, kompetent och kvalitetsmedveten leverantör. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att utveckla en båt som tillför ännu mer värde till förnybar energiproduktion, fortsätter Søren Westphal.

COO Jeppe Hoff från Hvide Sande Shipyard är både ”stolt och hedrad” över att få samarbeta i projektet:

 – Vi är glada över att kunna bygga vidare på ett bra och förtroendefullt avtal med ESVAGT om utvecklingen av nästa generations STB för vindindustrin. Samarbetet med ESVAGT om föregångaren STB12 var en ömsesidigt utvecklande process – ESVAGT är mycket intresserade av att inkorporera erfarenheterna från seglarnas vardag i båtdesignen och det bidrar till att göra uppdraget intressant för oss alla.

FAKTA:

Safe Transfer Boat 15 (STB15) utvecklas för användning på Hornsea vindkraftsparker till havs.

STB15:orna ska fungera för att förflytta tekniker, flytta last och reservdelar samt segla iland för förnödenheter och personalbyten. Inte minst ska gods och tekniker kunna överföras på högre sjö än tidigare, vilket utökar möjligheten att använda båten till ännu mer. 

Båten har plats för fler människor och mer gods.eknikerna ska vara ombord på STB15 längre, och båten ska vara i drift i svårare väderförhållanden utan att teknikerna blir sjösjuka. 

Därför får STB15 också ett stabilisatorsystem, som dämpar fartygets rörelser och som är extremt effektivt