Nyheter

Smart finansiering gör försäljning från leverantörer och OEM:er 25 % mer lönsam

Trots att de är försiktiga med att investera under pandemin, måste tillverkningsföretagen fortfarande investera i maskiner, utrustning och teknik. De som väljer smart finansiering ligger steget före konkurrenterna.

En marknadsundersökning från Siemens Financial Services (SFS) visar att integrerade smarta finansieringsprogram hjälper leverantörer och OEM:er att stödja sina kunder att investera – vilket i sin tur förbättrar omsättningen och lönsamheten

Dessa program – som endast är tillgängliga från specialiserade finansiärer – möjliggör prisvärda och hållbara kundinvesteringar

En ny rapport från Siemens Financial Services (SFS) visar att OEM:s och leverantörers försäljning i genomsnitt är cirka 20 % högre och deras vinster stärks med nästan 25 % tack vare integrerade smarta finansieringsprogram.

Rapporten, med titeln En lyckad affär: Hur smarta finansieringsprogram stärker försäljning och vinst, avslöjar hur mycket integrerad finansiering kan påverka en leverantörs finansiella resultat.

Som en del av undersökningen intervjuade SFS 50 av sina internationella leverantörspartners. Deras svar understryker betydelsen av sådana program i alla branscher och för avtal av alla storlekar.

Undersökningen visar att erbjudandet av finansiering som en integrerad del av säljprocessen och kunderbjudandet ger ett betydande positivt bidrag till OEM:ers och leverantörers intäkter och lönsamhet.

Sådana finansieringsprogram kommer från specialistfinansiärer. Dessa finansbolag har en djupgående förståelse för maskiner och teknik, ett internationellt renommé och en rad

finansiella förmågor som kan förse varje enskild kund med den optimala finansieringslösningen.

Rapporten om försäljningsfinansiering för leverantörer ger också insikt i de viktigaste faktorerna när man arbetar med en finansieringspartner samt en ”checklista för den optimala partnern”.

– I en tid då investeringsaptiten är fortsatt försiktig, har smarta finansieringsprogram visat sig utgöra en konkurrensfördel för leverantörerna, kommenterar Christoffer Granlund, säljchef, Sverige. Dessa förbättrar inte bara erbjudandet till kund, utan gör det lättare för kunden att förstå vad det kostar att nyttja utrustningen och därmed gör det enklare för kunden att investera i ny teknik.

Metodik

Intervjuer genomförda per telefon och e-post mellan januari 2020 och maj 2021. N = 47. Respondenterna hämtades från USA, Europa (inkl. Turkiet och Ryssland), Indien och Kina. Respondenterna ombads att bedöma den procentuella nedgången i sin försäljning och lönsamhet om de inte skulle erbjuda integrerade finansieringsalternativ vid försäljningstillfället.

Besök:

www.siemens.com/international-vendor-finance

Besök:

www.siemens.se/finance