Nyheter

AI skapar en smartare arbetsdag

ServiceNow har presenterat den senaste utgåvan av Now Platform som nu rullas ut på bred front till företagets kunder i världen. Bland de flera hundra nyheterna i plattformen finns kraftfulla AI- och analysfunktioner som ska bidra till både högre effektivitet och en bättre arbetsupplevelse.

Under 2020-talet förväntas ett allt större fokus i arbetslivet om upplevelsen av arbetet – både de personer man interagerar och den anställdes egen upplevelse. En nyckelfaktor i det är verktyg som gör det enklare att vara effektiv, automatiserar den tråkiga, monotona och repetitiva delen av arbetet, och låter anställda och beslutsfattare lägga mer tid och energi på stimulerande och intressanta uppgifter.

ServiceNow är marknadsledande inom digitala arbetsflöden, och bland kunderna finns uppskattningsvis 80 procent av företagen som listas på Fortune 500-indexet. De använder ServiceNow:s Now Platform som ett verktyg för att integrera olika system och skapa förutsättningar för ett snabbare, smartare och mer givande arbete.

ServiceNow genomför stora produktuppdateringar två gånger om året, alltid döpta efter olika världsstäder. I höstens upplaga var huvudfokuset mobila funktioner för alla anställda i en verksamhet. Den utvecklingen fortsätter i den nya versionen, döpt till Orlando – men de allra största nyheterna hittar man på AI-området och understödjande analys.

Now Intelligence är en ny uppsättning av praktiska och verktyg för att skapa insikter som bidrar till att göra det enklare att fatta beslut, lösa problem proaktivt, hitta svar och automatisera uppgifter – faktorer som bidrar till både vad man lyckas åstadkomma under en arbetsdag, och hur man och de man har kontakt med upplever den.

Under de senaste åren har ServiceNow gjort flera förvärv inom AI-området – teknologier som gradvis integreras i Now Platform:s AI-ekosystem.

– En viktig faktor för arbetsplatsupplevelsen är att man ska kunna utföra sitt arbete på det sätt och med det fokus som passar en bäst. De verktyg som du använder ska vara till hjälp för dig, och inte diktera eller begränsa sättet du arbetar på. Vår vision är att de digitala arbetsverktygen ska vara lika intuitiva och smidiga, och skapa värde på samma sätt som de tjänster du använder på din fritid. Nyheterna i Orlando-releasen gör att våra kunder och användare kan ta ytterligare steg på vägen mot att uppnå det målet, säger Frederick Wennmark, chef för lösningsarkitekt-teamet på ServiceNow i Sverige.

Bland de hundratals nyheterna i plattformen finns också exempelvis Cloud Insights, en AI-stödd tjänst för att optimera kostnaderna för molnimplementeringar, avancerade verktyg för riskbedömning och sårbarhetsanalys, Agent Affinity, ett relationsbaserat stöd för kundservice, utvidgat stöd för naturligt språk i chatbotverktyget Virtual Agent, samt nya mobila verktyg för ärendehantering, onboarding av nyanställda och riktade kampanjer.

ServiceNow:s verktyg för hantering av DevOps-baserade utvecklingsmiljöer, ServiceNow DevOps, blir också en del av plattformen efter att tidigare ha funnits som en separat lösning.

Bland de svenska kunder och partners som pilottestat Orlando-releasen finns konsultbolagen Advania och Procori.

– Det finns många goda nyheter i Orlando, och för mig är den som sticker ut allra mest hur komplett ATF, Automated Testing Framework, har blivit. Om kunderna vill få ut maximalt värde från sin investering behöver plattformen vara ständigt uppdaterad, och här är ATF en nyckel till framgång. Den nya UI Builder visar oss mer av vad ServiceNow har för planer kring framtidens gränssnitt. Möjligheten att ha en anpassad mobilapp som kan laddas ner är vad som får kunderna att leverera fantastiska upplevelser, och ta dem ett steg närmare en gränslös arbetsplats, säger Elliot West, innovationsstrateg på Advania Sverige.

– En funktion som sticker ut är den nya asset mannagement-appen med receive-and-replace-funktionalitet, som låter fälttekniker scanna hårdvara och göra omedelbara uppdateringar i resurskatalogen, säger Daniel Billing, Reality Architect och medgrundare av Procori.

Ett stort antal internationella kunder har också varit med och tagit fram Orlando-releasen, bland dem mjukvarujättarna Adobe och Red Hat, och den globala redovisnings- och konsultnätverket Deloitte.

– Vi är starkt fokuserade på att erbjuda anställda och kunder upplevelser över det vanliga. ServiceNow och Now Platform har hjälpt Adobes tekniker att arbeta mer effektivt och det gör det möjligt för oss att fokusera mer på innovation och kvalitet, säger Adobes CIO Cynthia Stoddard.

Mer information om nyheterna i Now Platform finns på företagets hemsida.