Nyheter

Göteborg Energis största klimatinvestering: Biokraftvärmeverket och Panna 4

Text: Kjell-Arne Larsson

Årets upplaga av Kraftvärmedagarna genomfördes precis som brukligt hos Yasuragi på Hasseludden utanför Stockholm. Konferensen tittade både bakåt och framåt. Bakåt vad gäller inträffade skador och incidenter, och framåt mot skärpta regelverk och ny teknik som CCS. ”Vardagsbekymmer” som exempelvis underhåll av bunkerkranar berördes också.

Konferensen började med presentation av ett aktuellt investeringsprojekt. Martin Rokka som är turbin- och driftingenjör hos Göteborg Energi, berättade om företagets största klimatinvestering hittills, en ny anläggning vid Rya kraftvärmeverk.

Projektet går bland annat under namnen Biokraftvärmeverket och Panna 4.

Bakgrunden till investeringen är att Göteborg behöver mer förnybar energi. Beträffande fjärrvärmen är anläggningsparken gammal och behöver förnyas samtidigt som återstående fossila bränslen ska fasas ut och gasberoendet ska minska. Rosenlundsverket som ligger mitt i staden ska avvecklas.

Beträffande el ser vi ett fördubblat elbehov på tio år, mot bakgrund av bland annat elintensiva industrisatsningar. Dessa och transportsektorn förutsätter stabila leveranser. En ny anläggning kan bidra både till fjärrvärmen och elen. Göteborg Energi tänker också på att upprätthålla sin leveranssäkerhet och på företagets ekonomi.

Bred bränslemix

Pannan i nya kraftvärmeverket blir en BFB-panna.

– Konceptet var mer beprövat än CFB, och BFB är lättare med tanke på det breda bränslespektrum vi tar höjd för, säger Martin Rokka. Det finns ju inget facit för framtiden, varken vad gäller tillgång eller priser på bränslen.

Pannan kommer att kunna leverera värme upp till 140 MW samt 42 MW från rökgaskondensor och 37 MW el. Ångdata blir 100 bar och 510 °C. Som bränsle kommer i första hand skogsavfall och returträ att användas, med möjlighet till bred bränslemix. Man uppför en omfattande bränslehantering med bland annat rivare, kross och bandmagneter. Färdigt bränsle lagras i två silos på vardera 10 000 kubikmeter.

Pannan levereras av Valmet, medan Raumaster svarar för bränslehanteringen. Bränslet ska komma till Rya kraftvärmeverk med bil, men företaget utreder också möjligheter med båt och tåg.

Den nya kraftvärmeanläggningen förbereds för att kunna fånga in koldioxid.

– Vi kan bli först i världen att skapa en gemensam infrastruktur för transport av infångad koldioxid – CCS-teknik. Projektet har döpts till CinfraCap och är en samverkan mellan Göteborg Energi, Nordion Energi, Preem, St1, Renova och Göteborgs Hamn, berättar Martin Rokka.

Han gick också igenom ett stort antal punkter vad man måste tänka på vid nybyggnationer, både praktiska aspekter och vad gäller regelverk. Håll exempelvis reda på vad som definieras som maskiner respektive tryckkärl. Särskilt knivigt är det att bygga med anslutningar till befintliga anläggningar.

– Ni som ska bygga i befintliga anläggningar, tänk på alla anslutningar, det är i allmänhet i knutpunkterna som det jävlas, menar Martin Rokka. Djävulen sitter i detaljerna som man brukar säga.