Nyheter

DB Cargo Full Load Solutions transporterar kokiller till stålverk i Sverige

DB Cargo Full Load Solutions, en framstående aktör inom hållbara logistik- och transportlösningar, samordnar transporter av upp till 36 ton tunga kokiller till svenska stålverk. Från Italien, genom Europa och upp till mottagare runt om i Sverige går frakten med järnvägstransport.

Under det senaste decenniet har DB Cargo Full Load Solutions framgångsrikt transporterat upp till 36 ton tunga kokiller till stålverk runt om i Sverige. Kokill, en gjutform för flytande metall, är både tungt och skrymmande gods som kräver specifik specialutrustning för att transporten ska vara möjlig att genomföra.

– Vi måste se till att särskilt tunglastande vagnar finns på plats, det krävs omfattande lastsäkring av godset samt specifika transporttillstånd på de sträckor där kokillerna transporteras med lastbil, säger Per-Ola Fyhr, Forwarding Agent på Full Load Solutions och ansvarig för den operativa delen av transporten.

Transport med järnväg

Full Load Solutions använder även lastbil och sjöfrakt som transportmedel på kortare sträckor, men det är främst på järnväg de transporterar gods, precis som vid den här dörr-till-dörr-lösningen. I de fall då avsändare eller mottagare inte är ansluten till järnvägsspår transporteras godset med lastbil till och från terminalen.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda effektiva och hållbara transportlösningar även för mer komplexa transporter. Genom att transportera på järnväg minskar inte bara miljöpåverkan och koldioxidutsläppet, vi undviker även onödig belastning och slitage på våra vägar, säger Peter Nerheden, Account Manager på Full Load Solutions och ansvarig säljare för specialtransporter.

Etablerad europeisk enhet

Under de tio år som transporterna rullat i Full Load Solutions regi har ett nära samarbete pågått mellan anställda på flera Full Load Solutions-enheter runt om i Europa, som alla på ett eller annat sätt berörs under transportens gång.

– DB Cargo’s omfattande nätverk runt om i Europa ger oss många fördelar, både vad gäller vårt europeiska järnvägsnätverk men även alla kollegor inom koncernen runt om i Europa som vi samarbetar med. Vi för en ständig dialog med korta kommunikationsvägar som ger oss bra insyn och överblick av transporterna, avslutar Peter Nerheden.