Nyheter

Så har spelbranschen återuppfunnit sig själv

Historia skrevs i maj i år när Svenska E-sportförbundet officiellt röstades in i Riksidrottsförbundet. Beslutet var resultatet av åratal av ihärdiga insatser från både E-sportförbundet och på politiskt håll. En motion har bland annat lämnats in till riksdagen av KD där man argumenterat för att e-sporten ska jämställas med konventionell sport.

E-sporten valdes in med 108 röster mot 71 och enligt Sammi Kaidi, som är ordförande i E-sportförbundet, betyder beslutet mycket för alla aktörer som ser e-sport som sin huvudidrott. Beslutet är bara ett av många exempel på hur spelbranschen ständigt förflyttar gränserna för vad som är möjligt och fortsätter att utvecklas och förnyas. I det här inlägget diskuterar vi fenomenet närmare.

Historiskt innovativ bransch

Spelbranschen har tvingats återuppfinna sig själv vid ett flertal tillfällen för att behålla sin relevans. Den är ett bra exempel på en industri som lyckats göra det väl och därigenom undkommit risken att bli obsolet. Låt oss ta en tur längs minnenas allé och titta på hur branschen började förändras radikalt i början av 90-talet. Det var nämligen då som tidiga pionjärer började experimentera med enklare webbplatser som syftade till att ta gaming till den digitala sfären. Snabbspola tiden fram till tidigt 2000-tal och uppkomsten av spelplattformar på nätet som numera förekommer i stor mängd på marknaden, och som erbjuder samma eller liknande sortiment som hittas i en landbaserad anläggning. Sortimentet omfattar bland annat blackjack, roulette och andra klassiska spel utöver underhållning som interaktiva gamingevents och tutorials.

Demokratisering av gamingevents

Att se på gaming i sin mest klassiska form, exempelvis en anrik pokerturnering, var länge förbehållen eliten i samhället och den som hade råd att åka till exklusiva orter som Monte Carlo eller Vegas. I modern tid har dock digitalisering och streaming radikalt förändrat förutsättningarna för vem som kan ta del av gaming live. De flesta turneringar idag, oavsett om det rör sig om CS: Go eller poker, äger rum i form av hybridevenemang. De kan både skådas live på plats och hemifrån genom högkvalitativa streamingtjänster. Det innebär att även utvecklare, aktörer och fantaster med begränsad budget får en chans att delta och utforska events på distans.

Utrymme för mindre aktörer

Spelbranschen bestod länge av ett fåtal större aktörer som dominerade marknaden, både vad gäller spelplattformar och utvecklare. På senare tid har man dock sett en trend inom branschen där erfarna utvecklare lämnar mer väletablerade arbetsgivare bakom sig för att istället ansluta sig till mindre spelutvecklare och köra “indie”, dvs. vara oberoende. Spelutvecklare som är indie har i regel en mindre budget att förhålla sig till. De finansieras stundtals via sina personliga besparingar eller så kallad crowd funding. Detta innebär givetvis en hel del utmaningar. Fördelen är dock att dessa aktörer har större kreativ frihet och möjlighet att skapa mer innovativa och originella spel. Detta gynnar i sin tur marknaden i form av konkurrens och spelare som får tillgång till ett mer varierat spellandskap.

Person som varumärke 

Ett sätt som spelbranschen har återuppfunnit sig själv är genom att inse vikten av att kapitalisera på sina spelare och skapa ett starkt varumärke kring dessa. I en tid då till och med privatpersoner bygger sina personliga varumärken genom plattformar som Tik Tok och Instagram är det viktigt att professionella e-sportare bygger en relation till sina följare och fans som går bortom faktiskt spelande. Engagemang är A och O för att kunna ingå värdefulla sponsoravtal och för att få närvara vid branschspecifika events och turneringar som drar stor publik. Sådant engagemang kan spelare skapa genom att sända live på plattformar som Twitch, interagera med sina följare på sociala medier och publicera material som tutorials och guider på Youtube.

Slutsats

Vårt inlägg visar att spelbranschen länge varit i framkant när det gäller att satsa på innovationsarbete och att återuppfinna sig själv. Mycket har hänt sedan de hemsnickrade spelsidorna på nätet på 90-talet. Framöver förväntas AI- och VR-teknologi få allt ökat utrymme inom spelbranschen vilket gör att utvecklingen den närmaste fem till tio åren kommer att bli spännande att följa!