Nyheter

Så kan digitala tvillingar effektivisera industrin

Bara fyra av tio nordiska industriföretag har en digitaliseringsstrategi. På mässan Scanautomatic presenterar Siemens digitala lösningar för industrin och hjälper besökarna att komma framåt i sin digitaliseringsprocess.

– Att dra nytta av data som genereras i verksamheten kan bidra till ökad effektivitet och ge uppslag till helt nya affärsidéer. Ett sätt är att skapa en digital tvilling av hela tillverkningsprocessen. Med hjälp av den kan företaget utveckla, simulera och testa nya lösningar virtuellt och lägga mindre tid på att göra fysiska prototyper, säger Elin Nordmark, produktchef på Siemens Digital Enterprise.

På Scanautomatic, Nordens största mässa för framtidens automation, kommer Siemens presentera digitala industrilösningar, och även ge handfasta råd till besökarna kring digitaliseringens möjligheter. Bland annat visar Siemens upp MindSphere, ett öppet molnbaserat operativsystem för Internet of Things (IoT). Operativsystemet låter industriföretag koppla upp maskiner, system, databaser och infrastruktur till molnet och utnyttja den affärskritiska data som genereras i verksamheten.

– Industriföretag som tar tillvara på digitaliseringens möjligheter har goda förutsättningar att bli mer innovativa, lönsamma och konkurrenskraftiga. Samtidigt vet många inte hur de ska gå tillväga. På Scanautomatic hjälper vi besökarna att komma framåt i sin digitaliseringsprocess, säger Göran Persson, divisionschef för Digital Factory/Process Industries and Drives på Siemens.

En undersökning från Siemens visar att bara fyra av tio nordiska industriföretag har en digitaliseringsstrategi, trots att dubbelt så många anser att digitaliseringen är viktig för företaget.

Siemens finns på Scanautomatic i monter B03:12.

Om undersökningen:
Undersökningen är en del av rapporten ”Från information till digital transformation – en rapport om digitalisering inom industrin, bygg- och fastighetssektorn, transportsektorn och energisektorn”. Undersökningen genomfördes av Kantar TNS under maj–juni 2017 i Norge, Danmark, Sverige och Finland. Totalt 391 telefonintervjuer genomfördes med nordiska företagsledare, varav 100 i Sverige, med kunskap om företagets digitaliseringsstrategi, såsom vd, CTO, CDO, CSO eller affärsutvecklare. Endast 41 procent av företagsledarna inom industrisektorn anger att deras företag har en digitaliseringsstrategi, samtidigt som 79 procent anser att digitalisering är viktig för företaget.