Nyheter

Verklig nytta med virtuell verklighet

Den 6 februari arrangerade Automation Region frukostseminarium om Augmented och Virtual Reality, samt ett Automation Expo på samma tema – en kombination som lockade 180 deltagare.

Två av Automation Regions medlemsföretag medverkade och berättade om sitt arbete inom en teknik som har stor potential i den pågående digitaliseringen.

Elin Sjöström, teamleader AR & VR på byBrick inledde med en inspirerande föreläsning kring Virtual (VR) och Augmented Reality (AR) – ”är detta bryggan mellan människa och maskin?” Elin gick igenom historien bakom utvecklingen, som startade redan på 1950-talet. Hon presenterade de olika tekniker och varianter som används idag – fem olika sätt att inkludera 3D-objekt i den virtuella världen – och konstaterade att utvecklingen de senaste åren mer eller mindre har skenat. Den verkliga revolutionen kom med Pokemon Go, som egentligen utgör den enklaste formen av AR.

– Det centrala är att använda den applikation som passar behovet bäst, konstaterade Elin. Det gäller även hårdvaran, hur tar vi till oss tekniken?

Elin presenterade tekniska lösningar på headset och glasögon och bjöd även på en lättare framtidsspaning. Hennes exempel på hur framtida träningsövningar kan revolutioneras till en fantastisk flygtur var imponerande – och lockande! Hon avslutade med ett antal konkreta exempel på hur VR- och AR-teknik används industriellt.

– Det händer så mycket, vi kan samla data över tid, identifiera trender, analysera med artificiell intelligens och förutspå vad som ska hända. En del tycker att det är lite läskigt, andra inte, men tekniken är här så det gäller att hänga med oavsett!

Elin Sjöströms tipsar – så drar du nytta av AR och VR i din verksamhet:
Skapa guidade arbetsflöden med informationslager, antingen som utbildning i Virtual Reality eller direkt i verkligheten med Augmented Reality.
Ge dina säljare bättre diskussionsstöd genom att visualisera produkter och lösningar, med VR och AR kan du visa upp sådant som är ”osynligt” i verkligheten såsom signaler, flöden och processer.
Visualisera produktionslinor eller anläggningar innan de har börjat byggas och upptäck brister och förbättringspotential i god tid.
Förkorta och effektivisera utbildningsinsatser genom möjligheten att provköra produkter virtuellt, träna i farliga miljöer eller skapa simulerade träningsscenarion.
Stick ut på mässor och andra aktiviteter genom att erbjuda engagerande upplevelser som väcker nya tankar hos dina besökare.

Industriell nytta på ABB FACTS
Anders Aabakken, Manager Global Engineering på ABB FACTS, är ordförande i Automation Regions Forsknings- och innovationsgrupp.

Anders Aabakken och Jeton Aliu från ABB FACTS var inbjudna för att utveckla den industriella användningen av AR och VR. De visade hur de har tagit till sig tekniken och vad som kan hända om du placerar en person med gamingerfarenhet i en traditionell industri …

Anders Aabakken har varit aktiv i Automation Region under många år, både som representant för Bombardier och nu som Manager Global Engineering på ABB FACTS. Han är idag ansvarig för Automation Regions Forsknings- och innovationsgrupp.

ABB FACTS levererar stora anläggningar som möjliggör ökad kapacitet hos existerande kraftsystem samtidigt som den elektriska stabiliteten förbättras. Det är vid försäljning, konstruktion och presentation av dessa anläggningar som de nyttjar VR-teknikens möjligheter.

– Via Automation Region fick vi kontakt med byBrick, berättade Anders Aabakken. Vi hade ett mycket inspirerande möte och det blev starten för vår satsning ”FACTS Digital Transformation Program”. Idag vågar jag säga att vi är i VR-teknikens framkant inom vår bransch.

Erfarenheter från spelindustrin
En motor i transformationen har enligt Anders varit kollegan Jeton Aliu, Digital Solutions Manager på ABB FACTS. Med hjälp av Jetons erfarenheter från spelindustrin har ABB FACTS kunnat ta till sig och utforska helt nya lösningar.

Jeton Aliu, Digital Solutions Manager på ABB FACTS, berättade om hur hans erfarenheter som gamer har kommit till nytta.

– Vi har inspirerats mycket av spelindustrin som alltid har legat i framkant när det gäller VR-teknik, berättade Jeton. 3D-modellering möjliggör att vi kan gå omkring i en anläggning med samma känsla som du har i ett spel.

För ABB FACTS var utmaningen att lyfta in CAD-modeller i VR, med all information intakt och på så kort tid som möjligt. De har nu byggt upp en lösning som gör att de kan samarbeta och kommunicera med sina kunder på helt nya sätt. De kan konstruera, utvärdera och presentera en anläggning i 3D, långt innan det verkliga bygget har påbörjats.

– Vi kan promenera genom anläggningen med kunder och kollegor på andra sidan Atlanten, förklarade Jeton. Vi går omkring precis som i Counter-Strike men i en kraftanläggning, och utan vapen.

Den största kundnytta ser de i säljprocessen, istället för ritningar använder de nu sina VR-verktyg. Med hjälp av ett kundexempel från Skottland betonade också Jeton att säljarbetet är roligt. Kunden var mäkta imponerad av möjligheten att se anläggningen innan den var byggd, men klagade på att vädret inte kändes rätt. Lätt löst i en virtuell miljö – Jeton startade helt enkelt regnet!

På bilden:
Elin Sjöström, teamleader AR & VR på byBrick, föreläste vid Automation Regions frukostmöte den 6 februari.
Foto: Jonas Bilberg