Nyheter

Digitala HR-tjänster lyfter affärsetiken

HR-chefer har en nyckelroll i att säkerställa sunda värderingar i en verksamhet. Med nya digitala lösningar kan väsentliga affärsrisker förebyggas och processer effektiviseras. WhistleB:s visselblåsartjänst är ett exempel på nytt digitalt verktyg som ger HR stöd för att upptäcka och förebygga risker, samt förutsättningar för att skapa en trygg och attraktiv arbetsplats.

Proaktiva HR-chefer är avgörande för att minimera affärsrisker genom att möta nyckelfrågor som diskriminering, trakasserier och mutor. HR kan visa vägen bort från tystnadskulturer.

Ett förebyggande värderingsarbete, och kontinuerligt förankringsarbete, är grunden för att hålla en god affärsetik och kultur i verksamheten. Nya digitala lösningar hjälper företag i detta arbete genom att öppna upp för att ta emot anställdas larm på ett tidigt stadium. Med en visselblåsartjänst kommunicerar företaget att man menar allvar med värderingar och uppförandekoder. Medarbetare behöver säkra digitala kanaler, man ska kunna larma snabbt, enkelt, anonymt och utan risk för repressalier, säger Gunilla Hadders, en av grundarna till WhistleB.

ab visselblas

– En visselblåsartjänst hanterar känslig data, och individer som larmar ska kunna vara trygga med att de är och förblir anonyma. Microsoft Azures plattform möjliggör att WhistleBs tjänst hanterar säkerheten både för medarbetaren och informationen enligt de krav som sätts i exempelvis GDPR. Microsoft erbjuder den mest heltäckande och säkra molnlösningen globalt sett, säger Daniel Akenine, Säkerhetschef Microsoft Sverige.

Bild: WhistleB, Whistleblowing Centre
Redaktionen