Nyheter

Komatsus nya skördare tar över manuellt arbete

Nu tar maskinerna även över avverkning i brant terräng som tidigare skedde manuellt. Det är ett av skälen till att Komatsu utvecklat den nya skördaren 901 XC som hade världspremiär på Elmia Wood.

Det är en skördare för gallringar och klenare slutavverkningar med åtta hjul. Antalet hjul börjar bli standard på skördare, vilket enligt Tobias Ettemo inte bara beror på skogsägarnas krav på lägre marktryck.

– Det är också en konsekvens av EU:s vattendirektiv som innebär att maskinerna inte ska lämna några djupa spår i skogen.

Komatsu har valt en annorlunda lösning av 8-hjulsarrangemanget. Grundmaskinen med sex hjul har pendelarmar på det ensamma hjulparet. Pendelarmarna finns kvar när maskinen nu har fått ytterligare en boggie. Kombinationen av pendelarmar och boggie ger en mycket stabil maskin, vilket krävs vid avverkning i branter och med långa utskjut på kranen.

– Hela maskinen är stabilare byggd för att klara mer krävande arbetsuppgifter. Många lösningar är hämtade från den större 931 XC, säger Tobias Ettemo.

komatsu a

På Elmia Wood lanserade Komatsu ytterligare två världsnyheter. Båda är optioner till skotare.

Den ena heter Smartflow och är ett nytänkande för styrning av kranen. Hjärtat i konstruktionen är en intelligent hydraulventil som känner av belastningen och kompenserar för förändringar. Resultatet blir att svängningar dämpas och att hela kranen upplevs som stabilare och lättare att kontrollera.

– Skillnaden är större i verkligheten än vad som går att beskriva med ord och tekniska data. Därför fick besökarna på mässan testa lösningen i praktiken. De har verkligen tagit ut svängarna och responsen är mycket positiv, säger Per Annemalm på Komatsu.

Upp till 70 procent av arbetet i en skotare består av att köra kranen. Resultatet blir att Smartflow, förutom att underlätta förarens arbete, sparar fyra procent bränsle under en körcykel. Funktionen är en option på Komatsus skotare.

Den andra nyheten heter Speedshift. Transmissionen har två motorer till hydrostaten och därför slipper man den mekaniska växellådan. Det fungerar ungefär som en automatväxel som gör att motorn körs på optimalt varvtal från krypkörning till högsta hastighet.

– I praktiken är det sällan förarna stannar för att byta växel i den manuella lådan. Här blir det gjort och resultatet blir lugnare körning, högre medelhastighet och lägre bränsleförbrukning, säger Per Annemalm.

Redaktionen