Efter år av pandemi, geopolitiska hinder och ökade transportkostnader är svensk industri på väg in i en ny era. En ny analys från Dun & Bradstreet visar att svenska tillverkningsföretag planerar att flytta hem eller nearshora i snitt 61 procent av sina leverantörskedjor – ett tydligt avsteg från den globaliserade industrimodellen.
I dag har svenska tillverkande företag 55 procent av sina leverantörer baserade utomlands. Men efter flera år präglade av osäkerhet vill allt fler flytta hem produktionen och minska sitt beroende av långa och sårbara kedjor – det visar Dun & Bradstreets senaste rapport med fokus på tillverkningsindustrin. Bakgrunden är tydlig – var fjärde (24,4%) företag i undersökningen uppger att hanteringen av försörjningskedjans motståndskraft har varit en av de största utmaningarna under det senaste året. Dessutom pekar många av företagen på regulatoriska förändringar med nya handelstullar (22 %) samt brist på kvalitativ data (21 %) som hinder för en fungerande leveranskedja.
– Vi ser hur tillverkande företag nu försöker ta ännu mer kontroll över sina flöden. Det handlar inte längre bara om kostnader, utan om att stärka sin resiliens med hjälp av data och analys – och genom det minska beroendet av sårbara leverantörskedjor, säger Marcelo Bustos, affärsanalytiker på Dun & Bradstreet.
Komplexa kedjor skapar nya risker
Trots att många tillverkande företag nu arbetar för att korta och säkra sina leverantörsled upplever stora delar av svensk industri fortfarande betydande utmaningar. Långa och komplexa leveranskedjor gör det enligt många respondenter (23 %) svårt att skapa överblick, vilket i sin tur leder till praktiska problem.
Drygt en fjärdedel (27 %) av de svenska företagen uppger att lagerhanteringen är en av de största utmaningarna i värdekedjan, medan nästan lika många (25 %) upplever problem med dataintegration och systemkompatibilitet. Kommunikationsproblem mellan leverantörsled är också ett återkommande hinder (25 %), följt av oväntade störningar kopplade till leverantörer längre ner i kedjan (24 %) samt bristande transparens (23 %).
– I takt med att kedjorna blivit längre och mer komplexa har många företag tappat sikten över vad som faktiskt händer i sina egna flöden. När informationen inte flyter som den ska påverkas allt från lager och logistik till kundleveranser. Det skapar en kedjereaktion där små problem snabbt växer, samtidigt som överblicken försvinner, fortsätter Marcelo.
Teknik, transparens och ansvar – så förändras leverantörskedjorna
Samtidigt har mycket redan börjat förändras. De senaste fem åren har 37 procent av företagen gett teknik och automation en större roll i försörjningskedjan, medan 35 procent säger att de i allt högre grad förlitar sig på lokala och regionala leverantörer. Utvecklingen går även mot ett större fokus på hållbarhet och ansvar. 34 procent har skiftat mot mer hållbara och etiskt ansvarsfulla inköp, och 32 procent ser ett växande fokus på regleringar och styrning – där krav på transparens och regelefterlevnad blir allt viktigare delar av företagens arbete.
– Många företag har redan tagit viktiga steg mot mer hållbara och motståndskraftiga leverantörskedjor. Men undersökningen visar tydligt att arbetet inte är färdigt. För att lyckas krävs inte bara investeringar och samordning, utan också tillgång till pålitlig, sammanlänkad data. Bra beslut föds ur bra data – och det är där grunden för verklig resiliens och långsiktig tillväxt ligger, avslutar Marcelo.
Bild: Kev