Den grafiska branschens första konjunkturrapport visar på ett bra stämningsläge med ökad rörelsemarginal. Det finns dock flera negativa indikatorer i form av minskad nettoomsättning, svag orderstock och en produktion som inte återhämtat sig sedan pandemin.
– Genom att vi nu tar fram konjunkturrapporter för den grafiska branschen sätts ljuset på hur företagen påverkas av konjunkturen. Det är lovande att företagen i denna, den första rapporten, signalerar viss optimism inför framtiden, säger Joakim Wirén chefsekonom Gröna arbetsgivare.
Barometerindikatorn från Konjunkturinstitutet visar på ett bättre stämningsläge än för många andra industribranscher. Med ett utfall på 102,4 ligger de grafiska företagen på en stark nivå jämfört med branschens historiska snitt. En enkät till grafiska företag visar på svagt positiva framtidsutsikter i ett pressat läge. Bland de sektorer som den grafiska branschen levererar till upplevs orderläget som bäst till livsmedelssektorn och som sämst till industrin.
– Roligt att den första konjunkturrapporten för den grafiska branschen visar på ett positivt stämningsläge trots en tuff ekonomisk situation. Det är bra att vi nu kan följa utvecklingen i branschen, säger Eva Glückman vd Grafiska Företagen.
I övrigt ger rapporten en mer negativ bild av konjunkturläget i den grafiska branschen. Stärkt rörelsemarginal men minskad nettoomsättning tyder på att företagen tvingats till effektiviseringar och strategiska satsningar på lönsamma enheter. Förpackningsföretag klarar sig generellt bättre än tryckerierna, både vad gäller marginaler och omsättning.
Vart tredje företag inom den grafiska branschen uppger att det är brist på arbetskraft. Bristen är störst på tekniska tjänstemän.
Bild: andreas160578