Nyheter

PTC lanserar nya AI-lösningar för service lifecycle management

PTC (NASDAQ: PTC) lanserar nu nya AI-lösningar för service lifecycle management (SLM) i ServiceMax® för fältservicehantering och Servigistics® för optimering av serviceförsörjningskedjan. De förbättrade AI-agenterna i ServiceMax stödjer bland annat snabbare utförande av arbetsordrar och smartare reservdelsförfrågningar.

Nya AI-funktionaliteter i Servigistics tillför ytterligare artificiell intelligens till serviceförsörjningskedjan, något som möjliggör autonom samordning av serviceplanering såväl som utförande.

– AI spelar en avgörande roll i moderniseringen av serviceorganisationer. PTC demonstrerar sitt ledarskap genom att leverera nya AI-lösningar till våra kunder för samtliga delar av servicelivscykeln, säger Jon Stevenson, Chief Product Officer, PTC. Våra senaste agentbaserade AI-funktioner i ServiceMax och Servigistics är designade för att göra våra kunders arbetsflöden snabbare och enklare, oavsett om de är fälttekniker, reservdelsplanerare eller har en annan viktig roll i en serviceorganisation.

De senaste ServiceMax AI-förbättringarna bygger på den unika förmågan att utnyttja AI direkt i de befintliga processer som redan hanteras av ServiceMax. Den senaste versionen förbättrar AI Actions med samordnat multi-agent-utförande, AI-driven processautomatisering genom Service Flow Manager och ett nytt Knowledge API som kopplar samman dokument från olika företagssystem.

Servigistics har i många år varit en erkänd och marknadsledande plattform inom industriell AI för planering av reservdelar. Plattformen använder bland annat så kallad Multi-Echelon Optimization (MEO) och digitala tvillingar för förebyggande underhåll.

Den senaste utgåvan har förbättrade AI-agentfunktionaliteter som tillför funktioner såsom felsökning, grundorsaksanalys och kontinuerlig förbättring i optimeringsprocessen. Detta hjälper kunderna att uppnå högre drifttid och en bättre träffsäkerhet vid förstagångsreparationer. Servigistics introducerar också en ny AI-assistent som stödjer planerarnas arbete, förbättrar prognosnoggrannheten och påskyndar planeringscyklerna. Funktionen kommer att vara tillgänglig för samtliga kunder i oktober 2025.

– Organisationer är under press för att hålla utrustningen igång och kunderna nöjda, samtidigt som de behöver hantera kostnader, säger Dean Herdt, direktör för Service Supply Chain Practice hos Capgemini. Servigistics AI-baserade funktioner ger planerare möjlighet att fatta snabbare och smartare beslut genom att automatisera komplexa prognoser och optimeringsuppgifter. Vi har sett de göra det möjligt för kunder att påskynda planeringscykler, reducera manuellt arbete och uppnå mätbara förbättringar i drifttid och serviceprestanda. Dessa innovationer omvandlar planeringskomplexitet till förutsägbara, pålitliga resultat – i stor skala.

De nya SLM AI-lösningarna bygger på PTC:s portfölj av AI-erbjudanden genom alla stadier av den intelligenta produktlivscykeln, inklusive Codebeamer AIWindchill AIOnshape AI Advisor,Arena Supply Chain Intelligence,Arena AI Assistant med mera. PTC hjälper tillverkare och produktföretag att bygga upp sin produktdatabas och öka värdet av produktdata i sina företag, något som leder till snabbare time to market, färre kostnader och produkter av högre kvalitet. Denna grund av produktdata utgör ryggraden i den AI-drivna transformationen genom hela livscykeln, från ingenjörsarbete till service.

PTC, ServiceMax, Servigistics, Codebeamer, Windchill, Onshape, Arena och PTC-logotypen är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör PTC Inc. och dess dotterbolag i USA och andra länder.