E.ON etablerar en ny laddstation i industriområdet Batteriet i Hultsfred. Anläggningen dimensioneras för både tung trafik och personbilar och blir ett viktigt nav i elektrifieringen av regionala godstransporter.
Stationen omfattar två laddplatser för tunga fordon, fyra för personbilar samt en battericontainer.
– Hultsfred är en viktig knutpunkt där logistik, industri och klimatomställning möts. Med denna etablering bygger vi infrastruktur som gör verklig skillnad för tunga transporter – och sänker tröskeln för fler företag att ta steget till eldrift, säger Marie Feuk, vd för E.ON Drive Infrastructure.
Den nya laddplatsen är kopplad till forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to Efficient Electrified forestry transport), som leds av Skogforsk och finansieras av Vinnova via programmet FFI. Projektet, som har 23 samarbetspartners, syftar till att demonstrera hur tunga skogstransporter kan elektrifieras i praktisk drift. E.ON bidrar i TREE med kunskap om laddning och omställning från fossila bränslen. Laddstationen har placerats och utformats för att passa de logistikvägar som används av de deltagande bolagen – och för att underlätta för fler aktörer i regionen att ställa om.
– Att etablera en laddstation nära produktionsanläggningarna i Hultsfred är en viktig möjliggörare för elektrifiering i stor skala. Vi vet att skogsindustrin har höga ambitioner i klimatomställningen, och elektrifierade transporter är helt avgörande för att nå dit. Genom samarbeten som TREE visar vi hur energi- och industribolag tillsammans kan bygga framtidens infrastruktur – där hållbarhet och konkurrenskraft går hand i hand, säger Marie Feuk.
Den nya anläggningen erbjuder ultrasnabb DC-laddning med el från 100 procent förnybara källor, goda angöringsytor för tunga fordon samt tillgänglighet för bussar och personbilar. Läget ger snabb åtkomst från genomfartsleder och närhet till service. Laddstationen utrustas dessutom med E.ONs första battericontainer i Sverige. Batteriet används för att kapa effekttoppar, stabilisera leveransen och möjliggöra hög laddeffekt även vid hög belastning. Det ökar driftsäkerheten, förbättrar kostnadseffektiviteten och skapar bättre förutsättningar för tunga elfordon i praktisk vardagslogistik.
– Elektrifieringen av skogsindustrins transporter är inte bara viktig för klimatet – den stärker också vår roll som regionalt centrum för framtidens logistik. Vi är glada att Hultsfred nu står mitt i omställningen, säger Lars Rosander, kommunstyrelsens ordförande i Hultsfred.
Fastigheten Batteriet 28 har nyligen förvärvats av E.ON från Hultsfreds kommun och ligger i ett snabbt växande industriområde där aktörer som IKEA, Schenker och Willys redan är etablerade.
På bilden: Den nya anläggningen erbjuder ultrasnabb DC-laddning med el från 100 procent förnybara källor, goda angöringsytor för tunga fordon samt tillgänglighet för bussar och personbilar. Laddplatsen är kopplad till forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to Efficient Electrified forestry transport), som leds av Skogforsk, vilket syftar till att demonstrera hur tunga skogstransporter kan elektrifieras i praktisk drift
Foto: Alena Zieleinski