Nyheter

Spelteknik som motor i näringslivet – samspelar med energiteknisk innovation

Spelteknik förknippas främst med underhållning, men sanningen är att andra branscher tar inspiration av teknologin för att förbättra effektivitet och hållbarhet. Bakom underhållningen finns faktiskt allt från motorer och grafiklösningar som passar helt andra industrier.

Ur ett teknologiskt perspektiv är spelbranschen en av de branscher och sektorer som är mest utvecklade. Det handlar om allt från grafik till processorkraft och realtidssimuleringar. Spelindustrin förändras alltså ständigt tack vare digitalisering och nya innovationer.

Idag finns ett stort spelutbud som har kunnat utvecklats på grund av den avancerade tekniken och kunskapen som numera finns. E-sport, NitroWin casino, VR-spel, AAA-spel och Gamification-appar – oavsett intresse kan alla spelare hitta något som passar. Men hur används egentligen all den kunskap som egentligen är till för underhållning, på ett sätt som gynnar andra branscher och näringslivet?

Spelteknik som lämnar spelvärldens atmosfär

Kunskap om spelteknik lämnar spelvärldens atmosfär allt mer och ur vissa aspekter har spelindustrin stor betydelse för näringslivet. Förutom att det är en ekonomisk motor och att det finns flera svenska spelbolag som är börsnoterade, är också spelteknik något som samspelar med bland annat energiteknisk innovation. I flera decennier har spelbranschen drivit utvecklingen av hårdvaror och mjukvaror framåt genom dess kraftfulla grafikkort, AI-baserade motorer och realtidsgrafik.

Teknologin har spridit sig utanför spelbranschens atmosfär eftersom den har börjat användas inom industri, energi, bygg och stadsutveckling. Till exempel används spelmotorer som Unreal Engine (en kraftfull 3D-skaparplattform) inte bara inom spelvärlden, utan också för smarta städer, fabriksdesign och arkitektur-visualiseringar. Dessa motorer gör det alltså möjligt för bolag att skapa simuleringar för att testa idéer innan de testas i verkligheten.

Så används VR/AR i utbildning och drift 

VR och AR har kommit att bli allt vanligare inom spelvärlden, något som andra branscher också tagit inspiration av och ser möjligheterna med. VR (virtuell verklighet) är en teknik som används för att hamna i en digital, datorgenererad miljö med hjälp av VR-glasögon, och AR (förstärkt verklighet) är en teknik där digital information läggs till den verkliga världen, även det ofta genom ett par glasögon.

Till exempel kan VR-miljöer simulera riskfyllda arbetsmoment, bland annat inom underhåll i trånga utrymmen eller arbete med högspänningsledningar. Då utsätts inte personal för fara och får istället träna i en icke verklig, men realistisk, miljö som kan upprepas så många gånger som behövs för att det ska kännas tryggt.

Virtuella modeller av fysiska processer

Digitala tvillingar kan också förklaras som digitala modeller, vilket är när digitala lösningar representerar fysiska maskiner, energisystem eller fabriker. Här behövs spelteknik eftersom grafik och simuleringsmotorer möjliggör interaktiva och detaljerade modeller i realtid. Varför detta är fördelaktigt inom andra branscher än spelindustrin är för att det bidrar till minskade kostnader, mindre risk och energieffektivare metoder.

Spelindustrin har alltså bidragit till många fördelar för andra branscher, genom att driva innovation framåt med dess tekniska färdigheter och entreprenörskap. Detta är definitivt något som visar att gränsen mellan underhållning och samhällsnytta suddas ut allt mer, eftersom spelteknik kan skapa en motor för hela näringslivet.