”I Sverige sänks nu elskatten, vilket är bra. Men det kommer inte att driva på omställningen i någon högre grad. Om vi verkligen vill få fart på elektrifieringen borde vi göra som i Norge vars strategi och framgång inom elektrifieringen saknar motstycke i hela världen. Deras senaste djärva steg är ett tak för vad elen får kosta på 40 öre – vilket är en långt mer effektiv väg framåt än Sveriges katastrofala och diskriminerande prissättning i landets elprisområden.”
Det skriver Martin Bergström, affärsutvecklare i en debattartikel i Göteborgs-Posten:
”I Oslo har man sedan länge varit ett föredöme som jag i olika forum framfört att Göteborg borde titta närmare på. Redan under 2018 när vi arbetade med Karlastaden och jag ansvarade för innovationsarbetet framförde vi detta till staden, samt att man i högre grad även borde ligga mer i framkant med tänket kring självkörande bilar. Vad Oslo tidigt gjorde var att slopa biltullar för elbilar, gav dem möjlighet att köra i bussfiler och erbjöd gratis parkering i delar av staden. Är det någon som tror att elbilsförsäljningen ökat? Eller det motsatta, kommer en sänkt elskatt med 10 öre och tillhörande maxtak på 150 öre i Sverige förändra beteenden och öka drivkrafterna?”
Läs hela debattartikeln här: