Mars, Incorporated meddelade idag sina planer på att investera 1 miljard Euro i sin verksamhet inom EU i slutet av 2026, för att stärka regionens tillverkningskapacitet, hållbarhet och innovationskedja samt öka dess ekonomiska motståndskraft. Denna nya investering bygger vidare på de över 1,5 miljarder Euro som Mars redan har investerat i EU:s tillverkningssektor under de senaste fem åren, genom att modernisera anläggningar, öka produktionskapaciteten och påskynda arbetet med att minska koldioxidutsläppen i värdekedjan.
Dessa investeringar stöder företagets 24 fabriker i 10 EU-länder och de 25 000 personer som är anställda i verksamheten. 85 procent av de Mars-produkter som idag säljs inom EU produceras också lokalt inom EU, som även fungerar som en exporthubb till över 100 marknader runt om i världen.
– Vi har ett långsiktigt perspektiv – vi tror på Europa och vi vill se mer tillväxt till förmån för konsumenterna i EU:s ekonomier. Våra investeringar är utformade för att hålla vår verksamhet i världsklass, konkurrenskraftig och i linje med EU:s långsiktiga prioriteringar, säger Claus Aagaard, CFO för Mars.
– För Mars handlar detta om mer än bara tillväxt. Det handlar också om att bygga en starkare och mer motståndskraftig verksamhet i Europa – en verksamhet som levererar mer innovation till konsumenterna, skapar värde för tusentals av våra europeiska leverantörer och ger bestående, positiva effekter i de samhällen där vi är verksamma.
Höjdpunkterna i Mars investeringsplaner för EU inkluderar:
Modernisering av tillverkningen för att möta konsumenternas behov: Mars genomför betydande investeringar för att modernisera sin tillverkningsbas i hela EU – genom att uppgradera anläggningar för att öka effektiviteten, produktkvaliteten och innovationskraften för konsumenterna, från nya förpackningsteknologier som WHISKAS återvinningsbara påsar till nya tuggummiformat som EXTRA/ORBIT Refreshers. Till exempel kommer Mars mellan 2023-2027 att investera cirka 250 miljoner Euro i sin chokladfabrik i Janaszówek, Polen, för att införa toppmodern automatisering i verksamheten och öka anläggningens kapacitet med 63 procent. Fabriken, som denna månad firar 30 år, är central för Mars tillväxtambition i regionen.
Göra värdekedjan fossilfri för att stärka hållbarheten och öka produktionens motståndskraft: Globalt har Mars minskat sina utsläpp av växthusgaser i scope 1, 2 och 3 med mer än 16 procent sedan 2015, samtidigt som verksamheten har vuxit med 69 procent. För att fortsätta frikoppla tillväxt från utsläpp integrerar Mars miljöinitiativ i centrala delar av sin värdekedja. År 2022 blev företagets glassfabrik i Steinbourg i Frankrike, hem för Snickers-, Twix- och Bounty-glass, helt driven av förnybar el, och blev därmed den första Mars-anläggningen att helt avveckla användningen av fossila bränslen. På liknande sätt har företagets husdjursfoderfabrik i Litauen installerat en toppmodern produktionslinje för påsar som drivs uteslutande med förnybar el. Utöver tillverkningen tar Mars itu med jordbruksrelaterade utsläpp genom Moo’ving Dairy Forward Planen på 47 miljoner dollar, vilket bidrar till att minska metanutsläppen i flera EU-länder, inklusive Nederländerna.
Stärka lokala partnerskap och ekonomier: Mars har en lång historia av att samarbeta och utveckla innovationer tillsammans med lokala partners, från lantbrukare och leverantörer till teknikföretag, med målet att stärka de lokala ekonomierna och stötta lokalsamhällena. Till exempel tillkännagav Mars 2025 investeringar på över 100 miljoner Euro för att modernisera och digitalisera sina industrifastigheter i Frankrike, vilket stärker den lokala sysselsättningen samtidigt som det stödjer Mars resa mot nettonollutsläpp.