Nyheter

GKN Aerospace: Tredje uppskjutningen av Ariane 6 den 13 augusti

Under natten den 13 augusti skjuts Europas rymdraket Ariane 6 upp. Det är tredje gången en Ariane 6-raket lyfter från den europeiska rymdhamnen Kourou i Franska Guyana.

Vitala motordelar utvecklas och tillverkas av GKN Aerospace och ombord finns dessutom en vädersatellit, MetOp, med svensktillverkade komponenter.

– Att Europa kan stå på egna ben för såväl rymdtransporter som satelliter är strategiskt viktigt, säger Martin Wänblom, vd på GKN Aerospace Sverige.

Ariane 6 är Europas rymdraket för rymdtransporter av tunga laster. I lastutrymmet finns plats för flera objekt och rymdraketen har den unika möjligheten att under en och samma uppskjutning förflytta sig till olika nivåer i omloppsbanan. Det gör Ariane 6 mångsidig. Första uppskjutningen var 9 juli 2024 och den andra 6 mars 2025. Klockan 02:37 svensk tid den 13 augusti planeras den tredje uppskjutningen ifrån Kourou i sydamerikanska Franska Guyana.

– Svenskt och europeiskt oberoende förutsätter att vi har egna rymdtransporter. Med Ariane 6 har Europa möjlighet att själva styra över tidpunkt och innehåll i våra rymduppdrag, fortsätter Martin Wänblom.

Ombord på Ariane 6 kommer den första av kommande sex vädersatelliter, MetOp, att följa med. De kommer att ge bättre väderprognoser men även övervaka klimatförändringarna. En av satellitens viktigaste komponenter är en ny typ av radioockultationsinstrument som mäter atmosfärens temperatur och fuktighet. Den har utvecklats och tillverkats i Göteborg av rymdföretaget Beyond Gravity.

– Att Sverige har flera aktörer med ledande roller inom rymdindustrin, inte minst inom utveckling av avancerade komponenter, visar på vår starka kompetens inom spjutspetsteknologi, konstarerar Martin Wänblom.

GKN Aerospace har sedan mitten av 1970-talet utvecklat och tillverkat vitala delar till Ariane-programmets motorer. Till Ariane 6 står GKN Aerospace för turbiner samt munstycket längst ner på rymdraketen. Tillsammans bidrar de till dragkraften som får rymdraketen att lämna jordens gravitation.

– Med tanke på uppdragets komplexitet och omfattning är det imponerande att all vår forskning, utveckling samt tillverkning av komponenter till rymdraketer sker i Sverige och huvudsak Trollhättan, avslutar Martin Wänblom.