Varberg Energi och Volvo Penta undersöker hur Boat-to-Grid-tekniken kan göra det möjligt för hybrid- och eldrivna fartygsbatterier att bidra till elnätet och skapa nya affärsmodeller. Genom ett stegvist tillvägagångssätt är målet att utforska, lära och testa hur denna innovation kan bidra till att påskynda den marina elektrifieringen på lång sikt.
Den 16 juni klockan 13.00 kommer Varberg Energi och Volvo Penta att genomföra en live-demo för att visa upp potentialen för Boat-to-Grid (B2G) på den flytande elbåtsmässan Enjoy the Silence. De två företagen har samarbetat för att ansluta en hybridelektrisk demobåt som drivs av Volvo Penta till elnätet och energihandeln i hela Sverige – som drivs av Varberg Energi. Under 2025 är avsikten att ta reda på om användningen av en elbåt som ett batteri anslutet till elnätet kan möjliggöra nya inkomster och sänka köpeskillingen för båtägare i framtiden.
För elbåtar eller båtar utrustade med hybridelektrisk framdrivning kan deras batterier användas för energilagring – och därmed bidra till elnätet med potential att bli en värdefull resurs för att stabilisera och stödja elnätet i framtiden.
Varberg Energi har utvecklat en digital plattform som gör det möjligt för båtägare och marinor att kunna ansluta sina båtar till elnätet och energihandeln med hjälp av B2G-teknik (V2G). Tekniken V2G, som är densamma för t.ex. bilar och lastbilar, kan användas både på sommaren när båten ligger i vattnet, men även på vintern när båten ligger på land för vinterförvaring.
Potentialen att göra övergången till elbåtar mer attraktiv för både säsongs- och åretruntbåtsägare är det som gör denna prospektering spännande för båda företagen. Tekniken erbjuder också en möjlighet att övervaka batteriets hälsa och potentiellt öka batteriets livslängd.
– Om du tänker dig att en båt har ett batterilager på 100 kWh och du förvarar 10 båtar för vintern samtidigt får du ett stort batterilager som kan användas för att stödja elnätet under 8-9 månader under året, säger Mats Balkö, verksamhetsområdeschef för Utveckling & Hållbarhet på Varberg Energi.
– För en kund eller båtanvändare kan det innebära mellan 60 000 – 100 000 kronor i omsättning per år.
Under 2025 kommer Varberg Energi att fortsätta övervaka och styra laddningen av Volvo Pentas elhybridbåt utifrån det svenska elnätets behov, samt optimera intäkterna från energihandeln.
– Vi tror att den här lösningen skulle kunna tillämpas globalt. Utmaningarna med nätstabilitet och miljöpåverkan är universella och den här tekniken har global potential, avslutar Mats Balkö, verksamhetsområdeschef för Utveckling & Hållbarhet på Varberg Energi.