– Årets priser har ett tydligt fokus på våra kunder och hur vi som grupp strävar efter att bidra och möjliggöra teknik som förändrar framtiden genom innovation. Att utveckla lösningar tillsammans med användarna visar vårt tydliga kundfokus, oavsett om det handlar om förbättrad kvalitet av slutprodukten eller ökad drifttid. På samma sätt är innovationen som minskar vattenförbrukning ett starkt bevis på vårt hållbarhetsåtagande, säger Vagner Rego, VD och koncernchef för Atlas Copco Group.
Prisutdelningen ägde rum på årsstämman i Stockholm den 29 april och tre priser delades ut.
John Munck Award, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort det bästa bidraget till den innovativa tekniska utvecklingen. I år går priset till Glyn Fargher, Anthony Salisbury, Matthew Stages, John Stewart och Kyle Weirauch inom affärsområdet Industriteknik.
Teamet bestämde sig för att ta fram ett nitningsverktyg som levde upp till oöverträffade krav på lång livslängd och hög kraft, en utmaning då många miljoner högkraftscykler behövde genomföras utan ingrepp. Med innovationen Henrob G3 Setter kunde Atlas Copco Group presentera banbrytande innovation inom nitning utformad för att möta de föränderliga behoven inom modern tillverkning, och av denna anledning tilldelas teamet John Munck Award.
Peter Wallenbergs pris i marknadsföring och försäljning, som instiftades 1996, delas varje år ut för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering i fält av mer avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Akshay Kale, Charles Legrand, Arthur Unterberger och Stefano Viazzi inom affärsområdet Kompressorteknik.
Datainsamling från uppkopplade maskiner och affärslogik är användbart och ger automatiserade säljleads av hög kvalitet, men inom Atlas Copco Group strävar vi alltid efter att hitta ett ännu bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Peter Wallenbergs pris för marknadsföring och försäljning har adderat en lead-generator till ett system som bearbetar data med AI-drivna algoritmer. Detta tillägg har vidareutvecklat förutsägbarheten och kan uppmärksamma kunderna på behovet av förebyggande åtgärder. Det förbättrar också i hög grad marknadsförings- och försäljningsleads för Gruppen.
Giulio Mazzalupi Operational Excellence Award, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team med betydande bidrag till förbättring och genomförand av processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Chad Chen, Hongwei Wang och Frank Xu inom affärsområdet Vakuumteknik.
Det mekaniska ångrekompressionssystemet är en energieffektiv teknik. Att använda tekniken i våra interna processer har haft både miljömässiga och operativa fördelar, vattnet kan återanvändas och endast en liten del av det koncentrerade förorenade vattnet behöver behandlas, vilket har lett till en imponerande minskning av avloppsvattnet med upp till 90 procent.
Bild: Judas