Nyheter

Bäst betyg av kunderna: Öresundskraft i topp

Clas Ohlson, Unionen och Öresundskraft. Det är några av bolagen som får bäst betyg av sina kunder. Trots kritiskt omvärldsläge spirar kundernas upplevelse av dessa organisationer. Det visar en stor undersökning från Brilliant Future som helt och hållet bygger på objektiv data.

En ny kartläggning från Brilliant Future visar vilka bolag som sticker ut när det kommer till kundupplevelsen, trots utmanande tider. Bäst betyg får bland annat Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen. Kartläggningen bygger på kundernas egna omdömen och sammanlagt ligger över 2,3 miljoner svar från kundundersökningar till grund för resultatet. Insamlingen av data har pågått under hela 2022.

– De krispräglade tider som vi lever i ställer kundupplevelsen på sin spets. Det är viktigare än någonsin att satsa på en bra kundupplevelse – ett engagerat bemötande, enkelhet, bra uppklarningsgrad, stor kunskap och kort svarstid. Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen utmärker sig tydligt på den punkten. För att nå dit är det avgörande att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse och sedan analysera data och agera på resultatet för att hela tiden bli bättre, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future.

Brilliants löpande undersökningar visar även att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.

Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:

Bank

1. SevenDay Bank

2. Avanza

3. Nordax

Energi

1. Öresundskraft

2. Dalakraft

3. Skellefteå Kraft

Finansiella tjänster

1. Tietoevry

2. Lendo

3. Preem

Försäkring

1. Länsförsäkringar Jämtland

2. Länsförsäkringar Gotland

3. Dalarnas Försäkringsbolag

Handel

1. Clas Ohlson

2. Komplett

3. Webhallen

Kommun

1. Kristianstads kommun

2. Norrtälje kommun

3. Enköpings kommun

Förbund

1. Unionen Rådgivningen

2. Sveriges Ingenjörer

3. Vårdförbundet

Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:

1. Fora

2. Vision

3. Aimo Park

Om listan:

Listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser.

Baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från över 2,3 miljoner kundundersökningar till grund för beslutsunderlaget.

Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2022 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.