Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent. Avtalet ger ett stabilt långsiktigt ägande för att möjliggöra ny kärnkraft i Sverige. Svenska staten, Vattenfall och Industrikraft har även kommit överens om de huvudsakliga villkoren för riskdelning och finansiering av Videberg Kraft.
– För Videberg Kraft är regeringens besked att bli majoritetsägare mycket välkommet och ger oss härmed alla förutsättningar att möjliggöra ny kärnkraft på Väröhalvön, säger Desirée Comstedt, tillförordnad VD Videberg Kraft AB.
Ingenstans i världen byggs det kärnkraft utan ett statligt engagemang. Nästa steg är att regeringen anmäler projektet till EU-kommissionen för statsstödsprövning. Den nya ägarstrukturen kommer att träda i kraft under 2027.
Svenska staten, Vattenfall och Industrikraft har även kommit överens om de huvudsakliga villkoren för riskdelning och finansiering av Videberg Kraft.
– Vi är i ett intensivt skede där många processer pågår parallellt. Att det också finns avtal på plats för riskdelningen och finansiering är avgörande för att det här ska bli av, säger Desirée Comstedt.
BIld av Vilius Kukanauskas