Vägar, järnvägar och sjöfart är inte bara transportlösningar – de är en förutsättning för att industrin överhuvudtaget ska fungera. Det budskapet är centralt i Norra Skogs remissyttrande till Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037.
– För basindustrin i norra Sverige är väg, järnväg och sjöfart inte transportmedel. Det är produktionsinfrastruktur. Utan fungerande transporter sker ingen produktion, vilket i förlängningen hämmar tillväxten i svensk ekonomi, säger Patrik Jonsson, chef Skog & Virke på Norra Skog.
Norra Skog och dess industridel Norra Timber välkomnar att Trafikverket i sitt förslag lägger ett tydligare fokus på drift och underhåll av befintlig infrastruktur. Underhållsskulden för väg och järnväg är i dag omfattande och beräknas uppgå till omkring 127 miljarder kronor. Mot den bakgrunden anser föreningen att underhåll måste prioriteras före nya, prestigefyllda nyanläggningar.
– Det spelar ingen roll hur många nya projekt som planeras om de vägar och banor vi redan har inte håller för dagens transporter. För våra medlemmar och vår industri är robust och tillförlitlig infrastruktur helt avgörande, säger Patrik Jonsson.
Norra Skog är en av Sveriges största skogsägarföreningar, med drygt 27 000 medlemmar och ett omfattande industriellt flöde av skogsråvara, trävaror och massa. Varje år transporteras stora volymer timmer, massaved och biobränslen – i huvudsak på väg, men även på järnväg där det är möjligt. Störningar i transportsystemet får därför omedelbara och kostsamma konsekvenser.
I remissyttrandet lyfter Norra Skog särskilt behovet av att bygga ut och sammanhålla BK4-vägnätet för tunga transporter, samt vikten av att stat och kommun samverkar bättre kring de kommunala vägar som ofta utgör sista länken till industrier, terminaler och hamnar.
Föreningen riktar också kritik mot dagens samhällsekonomiska kalkylmodeller, som enligt Norra Skog systematiskt undervärderar godstransporternas betydelse jämfört med persontrafik.
– När ett persontåg blir försenat handlar det om minuter. När industrins transporter stoppas handlar det om stillestånd, produktionsbortfall och förlorad konkurrenskraft. Det måste synas i beslutsunderlagen, säger Patrik Jonsson.
Norra Skog pekar även på behovet av ökad förutsägbarhet i den nationella planen. Att projekt får startår men saknar tydliga slutår skapar osäkerhet för industri, kommuner och regioner – och riskerar att bromsa investeringar.
– Skogsindustrin investerar i decennieperspektiv. Då krävs en statlig planering som är långsiktig, tydlig och håller över flera mandatperioder, avslutar Patrik Jonsson.
Norra Skog kommer att skicka in sitt remissyttrande till regeringen och hoppas att den nationella planen, som ska fastställas under våren 2026, i högre grad speglar basindustrins verklighet och Sveriges behov av tillväxt, beredskap och grön omställning.