Under de kommande veckorna är det dags att kontrollera fjärrvärmenätet i Kristianstad igen. Undersökningen sker från ett flygplan med hjälp av värmekamera och syftet är att hitta läckor.
Att inspektera fjärrvärmenätet från ovan med en värmekamera kallas för flygtermografering. Metoden har använts av C4 Energi flera gånger tidigare och går till på så vis att ett flygplan med en avancerad värmekamera ombord under nattetid flyger fram och tillbaka i linjer över fjärrvärmenätet i Kristianstad, Fjälkinge och Åhus.
1000 bilder
Varje bild täcker en yta på ungefär 250 meter gånger 350 meter av marken och under en flygning tas omkring 1 000 bilder.
Med hjälp av högupplösta bilder kan även mycket små läckor upptäckas och åtgärdas i tid, innan de hinner orsaka större problem.
Vinsterna med flygbaserad läcksökning är många, inte minst eftersom läckor bidrar till högre energiförbrukning. Dessutom kan tidig identifiering av läckor förebygga större infrastrukturskador
— Flygtermograferingen väntas ta omkring fyra timmar totalt. Flygningen sker på låg höjd vilket kan medföra visst ljud från flygplanet. Vi ber om förståelse för detta, säger Magnus Andersson, PR-ansvarig på C4 Energi.
Exakt datum för flygtermograferingen bestäms med kort varsel eftersom flygningen är beroende av väderförhållanden. Bland annat behöver det vara torrt på marken, helst minusgrader samt molnfritt upp till flyghöjden på 800 meter.
Fakta: Pyttesmå läckor kan upptäckas från luften
Med hjälp av termografering kan läckor så små som en millimeter upptäckas.
En pixel i en bild från värmekameran är lika stor som en människa sedd uppifrån.
Temperaturskillnader syns tydligt på bilderna, man kan bland annat se värmerskuggor på platser där det nyligen stått en bil.