Ligna Energy och Altris driver ett utvecklingsprojekt för att ta fram världens första supertunna natriumjonbatteri, baserat på Altris industrialiserade natriumjonteknologi och med planerad produktion hos Ligna i Norrköping. Ligna har redan en rulle-till-rulle-baserad produktionslina i drift för tunna superkondensatorer, och samma teknik kan anpassas för battericellerna, vilket gör bolaget till en naturlig tillverkningspartner i projektet. Utvecklingen har pågått under större delen av 2025 och får nu Vinnovastöd för uppskalning och industrialisering inför kommersiell lansering.
Vinnova ser en växande strategisk betydelse i att etablera natriumjonteknologi i Sverige som ett hållbart alternativ till litiumbaserade batterier. I sin beslutsmotivering betonar myndigheten att projektet har stort nyhetsvärde, bygger på en mogen teknisk grund och inkluderar aktörer längs hela värdekedjan: från cellkemi och produktion till implementering i elektroniksystem.
Denna värdekedja representeras i projektet av flera parter: Jemac som systemägare och produktintegratör, samt RISE som test- och verifieringspartner för battericellerna. Tillsammans möjliggör aktörerna en tekniskt driven men industriellt förankrad väg mot kommersiell användning.
– Ett tunt natriumjonbatteri är den pusselbit som har saknats i vår produktportfölj. I kombination med våra superkondensatorer och rulle-till-rulle produktion kan vi skapa skalbara energilösningar för trådlös elektronik och så kallad asset management-teknik. Med Altris, Jemac och RISE i projektet knyter vi ihop hela kedjan från avancerade material till färdiga produkter på marknaden, säger Peter Ringstad, VD på Ligna Energy.
Bygger på redan industrialiserad teknik från Altris
För att etablera en komplett värdekedja utgår projektet från en teknisk grund som redan har nått industriell mognad. Den kommer från Altris, som utvecklat en patenterad natriumjonteknologi med rötter i forskning vid Uppsala universitet. Genom att kombinera en beprövad cellkemi med ett nytt, tunt format minskar utvecklingsrisken och vägen mot kommersiell användning kortas väsentligt.
Altris driver även utvecklingen av en mer hållbar batterivärdekedja. I samarbete med Stora Enso ska cellerna i framtiden kunna använda biobaserade anodmaterial, vilket minskar beroendet av kritiska råvaror och stärker cirkuläritet samt försörjningssäkerhet i Europa.
– Det här projektet visar hur snabbt natriumjon kan gå från mogen kemi till nya kommersiella format. Med Lignas rulle-till-rulle-kompetens och vår industrialiserade teknologi bygger vi en svensk kedja för tunna batterier – redo att integreras i verkliga produkter, kommenterar Christer Bergquist, VD på Altris.
Svensk elektronik med svensk energilagring – Jemac tar tekniken ut i verkligheten
Nästa steg i värdekedjan handlar om att omsätta tekniken i faktiska produkter. Därför deltar Jemac som systemägare och produktintegratör. Jemac är ett svenskt ingenjörsbolag som utvecklar och industrialiserar hårdvara för IoT och elektronik, från idé till serieproduktion, med utveckling och tillverkning i Sverige och majoriteten av sina slutkunder i Norden.
Genom att involvera en systemägare tidigt i processen kan batteriet testas och integreras i verkliga tillämpningar – särskilt inom områden där tunt format och låg vikt är avgörande, såsom asset trackers och trådlös sensorteknik.
– När Ligna och Altris tar fram en helt ny battericell är vår uppgift att göra den användbar i produkter som håller. Genom att integrera och testa tekniken tidigt kan vi visa hur det tunna natriumjonbatteriet presterar i robusta IoT-system där varje milliamperetimme räknas. Det är så innovation blir industriell nytta – och snabbare når marknaden, förklarar Daniel Larsson, VD på Jemac.
Mot en europeisk värdekedja för batterier till uppkopplad elektronik
Batteriet från Ligna Energy och Altris kan bli ett av få i världen som utvecklas och produceras i Europa för uppkopplad elektronik och trådlösa system. Till skillnad från dagens lösningar bygger cellen på material som redan i dag till stor del kan köpas från europeiska leverantörer. Det ger Europa möjlighet att minska sitt beroende av batteriråvaror från Kina, ett växande fokusområde inom EU:s industripolitik.
Bild: andreas_baetz