Umeå Energi har tilldelats guld i kategorin Brand Relationship på European Excellence Awards, som avgjordes i Berlin i helgen. Bolaget prisas för sin kommunikation under det omfattande strömavbrott som drabbade Umeå för ett år sedan, då över 5 200 kunder påverkades och vissa var utan el i 18 dygn.
– Det här priset är ett resultat av det starka samspelet mellan oss och Umeåborna. Deras tålamod och förtroende gjorde det möjligt att hantera en mycket svår situation, säger Johan Westermark, marknads- och kommunikationschef på Umeå Energi.
European Excellence Awards lyfter fram Europas mest kreativa och effektiva kommunikationsinsatser. Kategorin Brand Relationship fokuserar på strategisk kommunikation som bygger långsiktiga och förtroendefulla relationer mellan företag och kunder. I kategorin tävlade Umeå Energi mot internationella aktörer som Philips, McDonald’s, GN Hearing och Green Club.
Hjälpte varandra
– Detta är lika mycket kundernas pris som vårt. Under avbrottet såg vi hur människor hjälpte varandra och hur dialogen med oss hölls konstruktiv trots utmaningarna. Det är vi oerhört tacksamma för, säger Carina Fält, områdeschef för Kund & kommunikation på Umeå Energi.
Att Umeå Energi placerar sig i Europas kommunikationstopp kommer i ett läge där bolaget intensifierar sitt arbete för ett mer cirkulärt och innovativt energisystem, där elektrifieringen spelar en nyckelroll. Ambitionen är att fler i Europa ska få upp ögonen för det jobb som görs i Umeå och av Umeå Energi, inte minst kopplat till bolagets satsningar på grön industri.
Bidra till Umeås framtid
– Priset visar att vi kan mäta oss med de främsta i Europa. Inte med störst budget, utan med ett hjärta som klappar hårt för att bidra till Umeås framtid, konstaterar Olov Hjärtström Baudin, Public Affairs- och PR-ansvarig på Umeå Energi.
Umeå Energi var även nominerat i kategorierna Energy & Utilities, Crisis Response och Northern Europe.