Sveriges bergmateralindustri, SBMI, välkomnar i sitt remissvar regeringens beslut om att inrätta en ny central miljöprövningsmyndighet. En samlad prövningsfunktion kan ge mer likvärdiga bedömningar, kortare ledtider och tydligare förutsättningar för samhällsbyggandet.
För att reformen ska få full effekt krävs dock tillräckliga resurser, regional förankring och moderna, digitala arbetssätt.
– Reformen är både viktig och nödvändig. En enhetlig prövningsmyndighet kan bidra till ett mer effektivt och rättssäkert system – något som är avgörande för både klimatomställningen och utvecklingen av Sveriges infrastruktur, säger Mårten Sohlman, vd för SBMI.
SBMI lämnar synpunkter, trots att branschen inte ingår i remisskretsen
Bergmaterialindustrin står för cirka 40 procent av alla ärenden som prövas av dagens miljöprövningsdelegationer. Trots det ingick SBMI inte i den remisskrets som Regeringskansliet valt ut.
– Givet att täktprövningar är den mest frekventa ärendetypen i systemet, och att just dessa ärenden föreslås ingå redan i reformens första steg, bör det vara naturligt att Regeringskansliet vill ta del av våra erfarenheter. Vi lämnar därför våra synpunkter på eget initiativ, säger Lisa Sennström, hållbarhetschef på SBMI.
SBMI betonar att organisationen gärna bidrar med input i det fortsatta reformarbetet.
Stora skillnader i dagens prövningssystem – ny myndighet kan skapa likvärdighet
I dag skiljer sig bedömningar, underlagskrav och handläggningstider markant mellan olika län. En nationell myndighet kan skapa den likvärdighet och förutsägbarhet som branschen och samhällsbyggandet behöver.
– Skillnaderna mellan länen är stora. En samlad myndighet har möjlighet att skapa enhetliga och transparenta processer, något som både miljön och samhällsbyggandet vinner på, säger Lisa Sennström.
SBMIs viktigaste förslag
Nedan sammanfattas SBMIs viktigaste inspel till regeringens arbetet med att etablera den nya Miljöprövningsmyndigheten.
Tydliga övergångsregler krävs – saknas i förslaget
Reformen kommer att vara komplex och resurskrävande. Förslaget saknar dock konkreta besked om hur övergången mellan miljöprövningsdelegationerna och den nya Miljöprövningsmyndigheten ska genomföras. För att undvika att ärenden fastnar krävs både förstärkning i organisationen och tydliga regler för överföring av pågående prövningar.
Regional förankring och särskild täktkompetens
Täktprövningar kräver geologisk och materialstrategisk kompetens samt förståelse för regional materialförsörjning och transportekonomi.
SBMI föreslår att myndigheten inrättar en särskild täktenhet för att säkerställa konsekvent och rättssäker prövning.
Moderna arbetssätt krävs – inte gamla rutiner i en ny förpackning
Dagens variation mellan länsstyrelsernas handläggning är stor – från krav på fysiska pärmar till olika hantering av ekonomiska säkerheter. Promemorian saknar en beskrivning av hur handläggningen ska fungera i den nya myndigheten.
SBMI efterlyser en harmoniserad och digital process som omfattar hela landet.
– Det får inte bli så att gamla, inkonsekventa arbetssätt bara flyttas in i en ny myndighet. Här krävs ett genomgripande moderniseringsarbete, avslutar Mårten Sohlman
Behov även av materiella ändringar kvarstår
SBMI påpekar att organisatoriska förändringar måste kompletteras med förändringar i regelverket – bland annat ett tydligare platsval i miljöbalken och införande av den föreslagna bestämmelsen om att den som uppfyller alla materiella krav ska få tillstånd.