Den finska mångmiljardkoncernen AB Rani Plast OY ökar sin närvaro i Sverige när man förvärvar det framgångsrika Höganäsbaserade aktiebolaget Kullaplast. Svensk FöretagsFörmedling företrädde Kullaplast genom hela processen.
Fyra generationer Skoglund har drivit Kullaplast i 60 år. Rolf Skoglund och hans far Axel startade 1965 verksamheten som snabbt växte till ett aktiebolag och redan 1968 byggdes den första egna fabriken. Idag är det polyetentillverkande familjebolaget en stor arbetsgivare i Höganäs kommun och omsätter strax under 300 miljoner svenska kronor med god lönsamhet. Produkterna som levereras är bland annat emballagelösningar, förpackningsfilm och även det egna varumärket Kullafolie. Bolaget producerar årligen cirka 12 000 ton polyetenemballage.
– Vi i familjen har under lång tid funderat på framtiden för Kullaplast och kom slutligen fram till att bolagets nästa fas behövde en ny ägare. Det känns såklart vemodigt att lämna över till någon utanför familjen, men vi känner oss trygga med att Rani Plast blir en bra och långsiktig ägare. Svensk Företagsförmedling har spelat en helt avgörande roll i att komma i mål och vi har känt ett stort förtroende i hur processen, från start till mål har skötts. Huvudprojektledare Claes Hovstadius tillsammans med David Hallbäck och Magnus Steen har projektlett försäljningen och koordinerat alla aktiviteter på ett mycket professionellt sätt. De har vår starkaste rekommendation, säger Oscar Skoglund, vice vd och tidigare delägare till Kullaplast.
Huvudägaren till Kullaplast AB Jonas Skoglund lämnar nu över till en ny vd men flera nyckelpersoner inom familjen arbetar vidare under det nya ägarskapet.
Stärker sin nordiska position
Rani Plast är en nordisk marknadsledare inom produktion av plastfilmer och förpackningar, inklusive hushållspåsar som soppåsar och fryspåsar. Företaget ingår i Rani Group och tillverkar många av sina produkter i Finland och Sverige. Rani Plast fokuserar på hållbarhet, använder förnybar energi, återvinner nästan allt sitt produktionsspill och arbetar med koncept som Rani Circular för att öka användningen av återvunnet material. Bolaget hade det senaste verksamhetsåret en omsättning på cirka 300 miljoner euro, över 700 anställda och expanderade till 50 exportländer. Företaget hanterade 140 000 ton plast och hade totalt 8 fabriker i 5 olika länder.
Rani Plast förvärvade 100 % av aktierna i Kullaplast Aktiebolag och förvärvsteamet med ägare Mikael Ahlbäck och vd Stefan Kaptens beskriver affären som ett naturligt steg i företagets långsiktiga tillväxtstrategi: ”Genom affären förenas styrkorna i två framgångsrika familjebolag. Detta ger möjlighet att möta och betjäna våra kunder ännu bättre inom våra marknadsområden.”
Försäljningsuppdrag genom rekommendation
Claes Hovstadius, partner och ansvarig projektledare på Svensk FöretagsFörmedling, beskriver uppdraget som komplext med många parametrar att ta hänsyn till, inte minst det stora ansvar det innebär att avyttra ett bolag som byggts i generationer.. Uppdraget kom på rekommendation och efter inledande möten med ägarfamiljen, där projektteam och arbetssätt i en försäljningsprocess presenterades, fick Svensk FöretagsFörmedling förtroendet att företräda det välskötta familjebolaget Kullaplast.
– När en stor regional aktör förvärvas av en större internationell konkurrent krävs en genomarbetad strategi som tar höjd för flera komplexa aspekter. Kombinationen av projektledning, finansiell analys, juridisk kompetens och internationell förhandlingserfarenhet gjorde att teamet kunde möta köparens organisation på ett effektivt sätt. Sedan måste jag lyfta fram säljarna och säljarens revisor som dels visade stort förtroende för vårt team, dels kontinuerligt levererade under hela DD-processen, sammanfattar Claes Hovstadius som genomförde uppdraget tillsammans med David Hallbäck, ansvarig för finansiell analys och Magnus Steen som juridiskt ansvarig.