Nyheter

Så används maskininlärning och AI i den digitala världen 

Automatiserade processer dominerar inom den digitala världen, något som gör att utvecklingen nu går snabbare än någonsin. Med olika AI-verktyg och maskininlärning kan företag utveckla digitala tjänster på bråkdelen av den tid som programmerare och utvecklare kunde ta fram samma tjänster förr. Men hur används egentligen AI och maskininlärning mer konkret i den digitala världen? 

För att kunna förstå den här diskussionen måste vi börja med att definiera de olika begreppen. Inom nyhetsrapporteringen hörs ofta saker som AI-verktyg och maskininlärning, men det är begrepp som går in i varandra och kan vara krångliga att hålla isär för den som inte har någon egen erfarenhet. 

I förenklade termer kan man säga att artificiell intelligens (AI) är en hel vetenskap, och det är ett forskningsområde som handlar om att få maskiner att lära sig mänskliga förmågor. Maskininlärning är snarare en gren inom artificiell intelligens, där man tränar en specifik maskin att bete sig på ett visst sätt eller tillskansa sig nya förmågor. 

I dagens digitala värld används maskininlärning och andra verktyg inom artificiell intelligens för att effektivisera processer, stimulera utveckling av nya produkter eller tjänster samt för att lösa saker som mänskliga förmågor inte riktigt räcker till för att lösa. Låt oss ta en titt in i den digitala världen och lyfta fram några exempel. 

Generativ AI används inom innehållsskapande

Den AI som har fått störst uppmärksamhet och som imponerar på flest privatpersoner är förmodligen den generativa artificiella intelligensen. Det är denna teknik som kan skapa innehåll, exempelvis i form av texter, bilder, kod, filmer och annat som sedan publiceras på bland annat sociala medier. 

För ögat kan detta vara den AI som känns mest imponerande. Det kommer nämligen ett konkret resultat ur användandet av generativ AI. Men det finns faktiskt flera andra typer av artificiell intelligens som egentligen är mer kraftfulla sett till möjligheter. Med det sagt är det imponerande att generativ AI, bland annat via ChatGPT och andra verktyg, kan bete sig så mänskligt och producera saker som tar lång tid för en människa att göra. 

Konkreta branscher där AI inneburit stora förändringar 

Om vi ska kolla på några branscher där AI-verktygen används redan idag är det klokast att börja i branscherna som har digitaliserats. Det är inom den digitala världen som man får bäst utväxling för användandet av olika AI-verktyg. Det har också blivit naturligt att använda AI i det digitala. 

Det märks nu främst inom den privata sektorn, då det fortfarande finns en hel del säkerhetsfrågor som offentlig förvaltning inte litar på i samma utsträckning. Men den vanligaste formen av AI är inom kommunikationen, framför allt den externa kommunikationen mot kunden. 

Den som har varit inne på en sajt för e-handel har med största sannolikhet kommunicerat med en så kallad chattrobot någon gång. Dessa robotar drivs av AI och bygger på att man först matat in en hel del information som kan besvara vanliga frågor, som AI-roboten sedan kan tolka och använder som grund för att svara kunden. När detta används på ett bra sätt slussas kunden vidare till en mänsklig kundservicemedarbetare när det tar stopp i robotens förmåga att besvara frågan. 

Detta används av många företag inom e-handel, men frågan är om det inte är på spelmarknaden som AI-verktygen används mest effektivt. Chattrobotar är mycket vanliga hos nya kasinon för november 2025, men det används också för att skräddarsy spelförslag för spelaren, förvälja svårighetsnivå för olika casinospel och annat som gör det mer personligt när man ska spela slots, bordsspel eller betting hos ett nytt casino.

Superintelligens (ASI) kan vara en kraftfull framtid

Det spekuleras om att den så kallade superintelligensen (ASI) kommer att vara något som blir vanligare i framtiden. Detta är ett system som blir svårare att kontrollera för människan, då det är så kraftfullt att det kommer att vara mer intelligent än människan och kan skapa saker som människan inte kan föreställa sig. 

Skeptiker till superintelligens menar att detta är ett alldeles för farligt sätt att använda AI, eftersom AI-verktyget själv riskerar att mata sig sjäv starkare och lära sig själv saker som man inte vill att verktyget ska kunna. Detta utan att man har kontroll och kan stoppa utvecklingen. Vad det kan få för konsekvenser går bara att spekulera om.

Smal AI (ANI) används i stor utsträckning redan idag

En annan typ av AI som används väldigt frekvent idag är det som kallas smal AI (ANI) något som man kan se i bland annat röstassistenter eller automatiserade system som kör sig själva. Det är AI med lite mer specifika uppgifter, som man lär upp inom det specifika området och där man helt enkelt automatiserar processen. 

Det har fördelen att det gör många processer mer effektiva och att man, när man använder det på ett smart sätt, kan göra sammanhang mer lätthanterliga för människor. När det används på rätt sätt kan smal AI göra att administrativa uppgifter blir färre och mer överkomliga för människor. 

Kritiker menar att detta riskerar att skapa en situation där AI kommer att ta över våra jobb, framför allt enkla jobb som kan skötas mer effektivt med AI, men optimister till AI-verktyg menar att dessa system inte kommer att kunna ersätta människan fullt ut.