Nyheter

LKAB stärker den strategiska Malmbanerutten med ny skeppslastare i Narvik

Den 27 november invigdes LKABs nya skeppslastare i Narviks hamn. Det är en strategisk investering i bolagets logistiksystem som skapar förutsättningar för en långsiktig verksamhet i regionen.

Den gamla skeppslastaren togs i bruk 1977 och dess tekniska livslängd har uppnåtts. Nu tar en modern anläggning vid, byggd för att möta dagens krav på effektivitet, arbetsmiljö och miljöprestanda.

– Vår logistik är en konkurrensfaktor. Varje förbättring i hamnen stärker vår position på den globala marknaden. Den nya lastaren är inbyggd och utrustad med moderna säkerhetslösningar, vilket är viktigt inte minst ur arbetsmiljösynpunkt. Detta säkrar vår förmåga att leverera snabbt, säkert och hållbart, säger Marit Waleniussen, vd LKAB Norge.

Skeppslastaren är en del av ett pågående större investeringsprogram på fem miljarder kronor fram till 2029. Här ingår även automatiserade silosystem, en ny utlastare vid kaj 5, siktstationer, bandtransportörer, lossningsstationer och ett nytt lager för fines. Allt för att effektivisera logistiken mellan gruva, järnväg och fartyg.

– Vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid. Malmbanan och hamnen i Narvik är av stor ekonomisk betydelse för Sverige, och en strategiskt viktig transportkorridor för hela Europa. Nu återstår arbetet med att höja kapaciteten på hela Malmbanan, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB.

Narviks isfria och djupa hamn är avgörande för LKAB:s export. Cirka 300 fartyg anländer årligen, varav 200 lastas med LKAB:s produkter. LKAB står för 80 procent av all järnmalm som bryts i EU, och den absoluta merparten levereras via Malmbanan och hamnen i Narvik.

– Vi har funnits i Narvik i över 120 år och planerar för minst 120 år till. Att vi fortsätter investera här är en tydlig signal om att vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid, säger Jan Moström.

Fakta om hamnen och skeppslastaren i Narvik
Varje år skickas cirka 22 miljoner ton järnmalmsprodukter från Kiruna och Svappavaara till Narvik för export.
Transporten sker via Malmbanan, en kritisk länk i LKAB:s logistiksystem. Dagligen anländer omkring tio tågsätt, dragna av IORE-lok med kapacitet för upp till 8000 ton per tåg.
Ett fartyg lastas normalt på 12 till 48 timmar, beroende på storlek.
Narviks hamn är isfri, vilket möjliggör export året om. Hamnen är även djup och tillåter de största skeppen. Varje år anlöper 300 fartyg i hamnen. Ca 200 av dessa lastas med LKAB:s produkter99 procent av LKAB:s cirka 200 anställda i Narvik bor i kommunen.
 Den nya skeppslastaren är anpassad utifrån CE-regler för både yttre miljö och arbetsmiljö. Lastaren är optimerad för effektivare underhåll och är inkapslad, med minimal stopptid vid underhåll.
 Den gamla lastaren U5 togs i bruk 1977 och har blivit ett landmärke för Narvik. Den stora kranen som den gamla lastaren vilat på har behållits och renoverats så den nya lastaren kunnat monteras på samma ställe. Även den gamla kranrälsen från 70-talet har bytts ut.