Den 27 november invigdes LKABs nya skeppslastare i Narviks hamn. Det är en strategisk investering i bolagets logistiksystem som skapar förutsättningar för en långsiktig verksamhet i regionen.
Den gamla skeppslastaren togs i bruk 1977 och dess tekniska livslängd har uppnåtts. Nu tar en modern anläggning vid, byggd för att möta dagens krav på effektivitet, arbetsmiljö och miljöprestanda.
– Vår logistik är en konkurrensfaktor. Varje förbättring i hamnen stärker vår position på den globala marknaden. Den nya lastaren är inbyggd och utrustad med moderna säkerhetslösningar, vilket är viktigt inte minst ur arbetsmiljösynpunkt. Detta säkrar vår förmåga att leverera snabbt, säkert och hållbart, säger Marit Waleniussen, vd LKAB Norge.
Skeppslastaren är en del av ett pågående större investeringsprogram på fem miljarder kronor fram till 2029. Här ingår även automatiserade silosystem, en ny utlastare vid kaj 5, siktstationer, bandtransportörer, lossningsstationer och ett nytt lager för fines. Allt för att effektivisera logistiken mellan gruva, järnväg och fartyg.
– Vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid. Malmbanan och hamnen i Narvik är av stor ekonomisk betydelse för Sverige, och en strategiskt viktig transportkorridor för hela Europa. Nu återstår arbetet med att höja kapaciteten på hela Malmbanan, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB.
Narviks isfria och djupa hamn är avgörande för LKAB:s export. Cirka 300 fartyg anländer årligen, varav 200 lastas med LKAB:s produkter. LKAB står för 80 procent av all järnmalm som bryts i EU, och den absoluta merparten levereras via Malmbanan och hamnen i Narvik.
– Vi har funnits i Narvik i över 120 år och planerar för minst 120 år till. Att vi fortsätter investera här är en tydlig signal om att vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid, säger Jan Moström.