Nyheter

”Säkerhet skapar trygghet – och trygghet ger oss mod att utvecklas”

Möt Emelie Lennartsson, nytillträdd säljchef för DEKRA Industrial. Vi har frågat ut henne om den nya rollen och framtiden – men också om hennes drivkrafter, och hur det kommer sig att en framgångsrik jurist bestämmer sig för att växla yrkesbana i livet.

Emelie har en bakgrund som jurist som sträcker sig tio år tillbaka, där hon bland annat varit bolagsjurist på DEKRA och advokat på affärsjuridisk advokatbyrå. Under åren har hon arbetat med företagstransaktioner, samt drivit en konsultbyrå fram tills så sent som oktober i år då hon fick rollen som B2B-säljchef för DEKRA Industrial. Efter årsskiftet kommer hon även axla samma roll för DEKRA Consulting.

Hej Emelie! Hur känns det i nya rollen som säljchef på DEKRA och vad innebär det för dig?

– Mycket bra! Det känns toppen att vara här och jag tycker jag har fått ett strålande välkomnande från alla fina kollegor inom bolaget. Min roll handlar i grunden om att vara en sammanhållande länk när det kommer till säljaktiviteter och processer.

– DEKRA:s säljorganisation är decentraliserad vilket innebär att alla medarbetare, mer eller mindre, bidrar till försäljningen av våra tjänster och lösningar. Här ska jag vara med och stötta med det jag är bra på. Jag är stationerad vid Göteborgskontoret men kommer under perioder vara på resande fot i landet och träffa både kollegor och kunder.

Med din tidigare bakgrund som jurist inom bolaget; vad hoppas du kunna bidra med? Hur kommer det sig att du valde att växla spår i yrkeslivet?

– Laganda, att jobba tillsammans och dra åt samma håll! Jag kommer också med andra perspektiv i och med min juristbakgrund där jag är van vid att hantera och analysera kluriga frågeställningar. Det tror jag är en styrka när man verkar i en komplex värld och där man måste ta hänsyn till många olika aspekter för att komma fram till bra lösningar.

Emelie berättar att hon bytte yrkesbana eftersom hon tycker om att lära sig nya saker och aldrig vill sluta att utvecklas;

– Jag älskar utmaningar och att vara kreativ i min yrkesutövning. Dessutom gillar jag att göra affärer – framförallt bra sådana, säger hon och ler. Min hållning är att en bra affär är en balanserad affär där alla inblandade parter har en vinning.

Att få vara med att bedöma risker, förhandla villkor och att vara proaktiv i att bygga något tillsammans är delar som delvis gjort att hon sökt sig till en säljroll. En annan aspekt som har format hennes affärssinne och intresse för försäljning är att hon vuxit upp i ett familjeföretag;

– När jag var yngre fick jag titt som tätt följa med på mässor och olika spännande företagsevent, så affärer har varit en naturlig del av mitt liv. Genom mina föräldrars entreprenörskap har jag också fått en grundförståelse för vad som krävs för att bygga upp en lönsam affärsverksamhet över tid.

Vad skulle du säga är framgång för dig?

– Jag är värderingsdriven, så framgång för mig är väldigt nära knutet till att jag får syssla med saker och verka i en kontext som jag i djupet tror på. På DEKRA stöttar vi varandra och arbetar tillsammans, därigenom skapar vi också bra tjänster som hjälper våra kunder i vardagsrealiteten. Att jag får vara med att bidra till det är verklig framgång för mig.

Vilka är dina drivkrafter? Vill du ge ett exempel på utmaning i din yrkeskarriär där du och ditt team uppnått framgång trots begränsade förutsättningar?

– Jag drivs av nyfikenhet och vill jobba tillsammans med andra, jag har en vilja att strategiskt förbättra saker och driva affärer med en överblick över spelplanen. Sedan ska det såklart också vara utmanande; jag är i mitt esse när det är tio grader, duggregn och motvind, säger hon och ler.

Som jurist mötte Emelie dagligen utmaningar genom sina klienter som behövde hjälp med svåra frågor. För att lyckas med det krävs nycklar och redskap i form av att förstå och värdera olika perspektiv;

– Att kunna göra det bra och effektivt trots begränsad information, tid eller andra faktorer är något som jag också är stolt över att ha bidragit med.

Typiska ledord för DEKRA är säkerhet, hållbarhet och innovation. Vad betyder orden för dig både på ett personligt och ett yrkesmässigt plan?

– Om man skapar en säker miljö så blir man trygg, och om man är trygg så vågar man mer och kan utvecklas för att sedan skapa värde. Att arbeta med hållbarhet är en förutsättning för att vi ska kunna finnas och verka i den här världen, både i organisationen och i stort, och det gäller ju på kort och lång sikt. Det handlar dels om att man har ett hållbart arbetsklimat, att det är roligt och spännande att gå till jobbet – och att vi tar hand om de resurser som vi har och använder dem på bästa sätt.

Emelie menar att innovation är nyckeln för att DEKRA ska lyckas på lång sikt, något som är särskilt viktigt i dagsläget med en snabbt föränderlig omvärld;

– Vi måste fortsätta vara kreativa och hitta nya lösningar. För våra kunder innebär det att de kan vara trygga i att saker fungerar säkert, man vill inte att en panna plötsligt stannar eller att en cistern springer läck. Kunderna ska kunna lita på sin struktur så att de kan bygga en verksamhet som håller och som är lönsam även under lång sikt. Säkerhet, hållbarhet och innovation hänger därför ihop.

Hur ser du på din och DEKRA:s framtid? Vad skulle du säga är de viktigaste faktorerna för att bolaget ska fortsätta vara framgångsrikt på sikt?

– Vi är ju i en föränderlig och ganska skakig tid med en omvärld som följer en oförutsägbar utveckling, det gör det än mer viktigt för oss att hålla ihop, hjälpas åt, vara nyfikna och våga testa nya saker. Allt det gör vi redan på DEKRA men vi behöver också fortsätta på den inslagna kursen för att bolaget också i fortsättningen ska vara relevant och värdeskapande för våra kunder – och i förlängningen framgångsrikt, avslutar hon.

Bild: Steve Buissinne