Den 3 november lanserar E.ON förkampanjen ”Utan energi stannar Sverige”, en emotionell och tankeväckande satsning som belyser energins avgörande roll i samhället. I TV blir skärmen plötsligt svart, ett symboliskt grepp som ska få tittaren att reflektera över hur mycket i vardagen som är beroende av ett fungerande energisystem. I radio och print används motsvarande uttryck för att gestalta när energin slocknar.
– Vi vill påminna om något vi ofta tar för givet, nämligen att energin finns där när vi behöver den. Genom kampanjen vill vi skapa medvetenhet kring energins betydelse i människors vardag, säger Cecilia Böhm, Director Brand, Corporate Communication & Public Affairs på E.ON Sverige.
Förkampanjen är startskottet på en större kommunikationssatsning som ska skapa förståelse för hur viktigt energisystemet är för samhället och för individen.
Som ett av landets största energibolag och elnätsägare tar E.ON ansvar för att stärka energisystemet dygnet runt, året om. Det handlar om att bygga ut och modernisera elnätet, investera i fjärr- och kraftvärme som avlastar elnätet samt utveckla smarta energilösningar som gör energisystemet mer effektivt och motståndskraftigt mot yttre påfrestningar.
– För våra kunder handlar energiförsörjningen ytterst om trygghet, att energin finns där. Det är en förutsättning för att både vardagen och kritisk infrastruktur ska fungera, säger Cecilia Böhm.
Filmen i förkampanjen inleds med ett kort klipp från varumärket Zeta Pinsa, vars material E.ON fått tillåtelse att använda, något som tillför en oväntad twist i början av filmen.
Förkampanjen kommer att rulla i media under vecka 45–46 i TV, Play och YouTube, samt i utvalda utomhusytor, dagspress och radio.
Mer information om kampanjen finns på eon.se/smartareenergi.