Europas byggande av importterminaler för flytande naturgas (LNG) tappar fart, vilket tyder på att länder över hela kontinenten överskattat den framtida gasefterfrågan.
Hittills i år har Tyskland stängt ner eller lagt ner terminaler, medan en domstol har beordrat en annan terminal i Frankrike att lämna hamnen i Le Havre eftersom terminalen har stått stilla i mer än ett år. Europas LNG-återförgasning ökade med 13 % under 2023 och 8 % under 2024. Den kommer att öka med 2 % i år, enligt den uppdaterade European LNG Tracker från Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA).
Nedgången i utbyggnaden av Europas LNG-terminaler kommer samtidigt som IEEFA förväntar sig att kontinentens gasförbrukning och LNG-import kommer att minska med 15 % respektive 20 % mellan 2025 och 2030.
– Europa har installerat eller utökat 19 LNG-terminaler sedan början av 2022, då man avstår från import av rysk rörledningsgas. Ändå tyder en rad nyligen nedlagda och nedlagda terminaler på att europeiska länder har överskattat kontinentens LNG-efterfrågan, säger Ana Maria Jaller-Makarewicz, chefsanalytiker för Europa på IEEFA.
– Europeiska länder som fortsätter att bygga eller utöka LNG-terminaler riskerar att investera i onödig infrastruktur i takt med att energiomställningen accelererar.
Europa har ökat sitt beroende av LNG-import i år efter att ryska gasledningsflöden via Ukraina upphörde den 1 januari. Europas LNG-import ökade med 24 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025 i takt med att gasefterfrågan ökade.
USA har stärkt sin position som Europas huvudleverantör av LNG. Den europeiska importen av amerikansk LNG ökade med 46 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025. Detta innebar att landet stod för 57 % av kontinentens LNG-import.
Terminaluppdateringar hittills under 2025 inkluderar en flytande lagrings- och återförgasningsenhet (FSRU) som stoppade verksamheten i Tysklands Mukran-hamn ungefär ett år efter att den togs i bruk.
I Frankrike har en domstol beslutat att en FSRU i hamnen i Le Havre ska tas bort, delvis på grund av terminalens låga utnyttjandegrad och landets minskande gasförbrukning. TotalEnergies tog terminalen i drift i oktober 2023, men den har inte använts sedan augusti 2024.
På andra håll minskade ett tekniskt problem vid en terminal i Grekland utnyttjandegraden till 2 % under första halvåret 2025, medan förseningar i driftsättningen ledde till att Tyskland hyrde ut en FSRU till Jordanien.
– LNG-industrin framhäver ofta LNG-terminalernas roll för att säkra energiförsörjningen. Europas senaste erfarenheter av terminalförseningar och tekniska problem utmanar denna uppfattning. Att minska gasförbrukningen har varit avgörande för att skapa energitrygghet, sa Jaller-Makarewicz.
Rekordimport av rysk LNG
Europas import av rysk LNG ökade med 2 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025, vilket innebär att den nådde en rekordhög nivå för en halvårsperiod.
EU fortsätter att öka sin import av rysk LNG trots att de sanktionerat landets LNG-verksamhet. Medan EU kommer att förbjuda import av rysk LNG från och med januari 2027, ökade blockets import av LNG från landet med 7 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025.
Frankrike stod för 41 % av Europas import av rysk LNG under första halvåret 2025, följt av Belgien (28 %), Spanien (20 %), Nederländerna (9 %) och Portugal (2 %).
Från början av 2022 till juni 2025 spenderade EU-länderna cirka 120 miljarder euro på import av gas och LNG från Ryssland via rörledningar.