Epiroc AB, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har framgångsrikt konverterat – från manuell till helt förarlös drift – samtliga 78 gruvtruckar i Hancock Iron Ores Roy Hill-gruva i Pilbara-regionen i Australien. Konverteringarna har gjorts med hjälp av Epirocs system LinkOA och är ett stort steg mot att skapa världens största gruva med helt självkörande fordon, oavsett tillverkare.
Epiroc och Hancock Iron Ore har samarbetat nära med målet att skapa världens största helt leverantörsoberoende autonoma gruva. Nu har 78 gruvtruckar konverterats och 60 av dem används redan i självkörande drift. Nästa steg är att ta de sista gruvtruckarna i bruk och färdigställa stödfordonens kommunikationskapacitet. Epirocs system LinkOA fungerar oberoende av maskintillverkare (OEM-agnostiskt) och kan enkelt anpassas och utökas. När allt är klart kommer den självkörande fordonsflottan att bestå av 54 Caterpillar 793F-truckar och 24 Hitachi EH5000-truckar.
– Hancock Iron Ore ligger i den absoluta framkanten av gruvautomation och vi är glada att få spela en nyckelroll i deras framgång, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. Det är väldigt spännande att se de stora framsteg som gjorts i detta banbrytande projekt som innebär ett stort steg framåt för global autonom gruvdrift.
Hancock Iron Ore (HIO) är en av världens ledande järnmalmsproducenter och skapades i år genom en sammanslagning av Hancocks Atlas Iron och Roy Hill.
– HIO inspirerades av arbetet utfört av vår styrelseordförande, Dr Gina Rinehart AO, och Executive Director Tad Watroba, som inledningsvis valde Epiroc för att leda den autonoma gruvtransporten vid Roy Hill, säger Gerhard Veldsman, VD för Hancock Iron Ore. Att systemet är kompatibelt med olika tillverkare öppnar upp för ökad produktivitet och säkerhet för många fler, vilket är ett resultat som vi alla kan vara stolta över att ha bidragit till.
Hancock Iron Ores autonoma gruvtruckar använder Epirocs trafikstyrningssystem LinkOA och inbyggda automationssystem för att navigera efter Roy Hill-gruvans virtuella karta. De kommunicerar med stödfordon och driftcentralen som ligger cirka 1 100 km bort i Perth. Mer än 250 miljoner ton material har transporterats förarlöst med LinkOA och gruvtruckarna har kört cirka 6 miljoner kilometer på ett säkert sätt, vilket motsvarar att köra jorden runt mer än 150 gånger. Truckarna levererar pålitliga resultat som omdefinierar vad som är möjligt inom ovanjordsgruvdrift.
Med merparten av de 78 konverterade gruvtruckarna redan i självkörande drift, närmar sig projektet nu sin slutfas. Målet är att koppla upp samtliga gruvtruckar och stödfordon, vilket beräknas vara klart i december 2025. Då blir Roy Hill-gruvan världens största leverantörsoberoende autonoma gruva. Stark och pålitlig uppkoppling är avgörande för projektets framgång. Uppkopplingen för autonom drift installerades av Radlink som Epiroc förvärvade i sin helhet tidigare i år.
I augusti tilldelades Epiroc Hancock Iron Ores pris ”2025 Innovation Award” för sin avgörande roll i att leverera det autonoma gruvtrucksystemet. Motiveringen var den banbrytande skalbarheten, den höga säkerheten och den tekniska spetskompetensen inom gruvautomation.
Under tredje kvartalet 2025 redovisade Epiroc intäkter på cirka MSEK 300 från projektet. Framöver förväntar sig Epiroc årliga och återkommande intäkter från projektet. Vidare har Epiroc nu öppnat orderboken för att fler gruvbolag ska kunna beställa liknande lösningar och därmed ta del av de stora fördelarna med en blandad flotta av självkörande gruvtruckar: högre produktivitet, effektivitet och säkerhet.