Text: Aneel Bhandari, Principal Industry Consultant, Hexagon Asset Lifecycle Intelligence
Warren Buffett sa en gång att prognoser säger mycket om den som gör dem, men inget om framtiden. Det stämmer verkligen när det handlar om långtidsprognoser om den globala efterfrågan på olja så kallad Peak Oil. De mest pessimistiska, som den från Internationella energiorganet (IEA), räknar med att efterfrågan börjar minska 2030, och att Kinas konsumtion kan falla redan 2027. I andra änden ser branschaktörer som OPEC och Shell ingen topp i sikte och de tror att den globala efterfrågan kan fortsätta stiga i årtionden.
Det är inte så konstigt att prognoser som sträcker sig över tio år skiljer sig kraftigt åt. Det är inte lätt att sia om huruvida Kina kommer att fortsätta sin snabba övergång till elbilar eller gå in i en ”EV-vinter”, eller om världsekonomin kommer att fortsätta växa eller inte. Men även de kortsiktiga prognoserna skiljer sig numera åt.
En satsning på fel scenario kan få långtgående konsekvenser. BP svängde till exempel mot förnybart under pandemin men förnybart visade sig vara mindre lönsamt och mer riskfyllt, vilket bidrog till kursfall och har gjort bolaget sårbart för uppköp.
Hur kan då företag i oljebranschen agera i sådan osäker värld?
Här är tre strategier som tar vara på tillväxten i nuläget och samtidigt ger flexibilitet för att kunna följa med marknadens svängningar
1. Disciplinerad kapitalförvaltning och välj projekt baserat på risk.
En del länder, som Indien och Guyana, ökar sin olje-utvinning kraftigt för att hinna få ut så mycket som möjligt, innan en eventuell nedgång. Det kan leda till en tidigare än väntad topp och då gäller det att ha en disciplinerad kapitalförvaltning. Det handlar om att välja projekt som ligger i linje med affärsmålen och minimera risk, samtidigt som befintliga tillgångar och resurser utnyttjas maximalt.
Ett sätt att skapa transparens kring omfattning, risker, prognoser och budgetar är att använda Enterprise Project Performance. Där integreras planering, kostnadskontroll och tidsplanering i en och samma miljö. Om det kombineras med Earned Value Management (EVM) kan man dessutom följa upp i realtid och fånga upp avvikelser tidigt.
2. Använd digitala verktyg för snabbare leverans av projekt och högre operativ effektivitet.
När projekten väl är valda bör målet vara att leverera dem snabbare och börja generera kassaflöde så tidigt som möjligt. Oljeindustrin har ett av de största gapen i projektutfall av alla branscher. Accenture fann att bara 7 % av företagen konsekvent höll tidsplan och budget, medan Bain rapporterade genomsnittliga förseningar på 2,5 år och kostnadsöverdrag på 17 %. Med andra ord har de som presterar bäst ett försprång på 2,5 år vad gäller flexibilitet och intäkter.
Försprånget märks tydligast under projekteringsfasen, som visat sig ha oproportionerligt stor inverkan på den totala projekttiden, där rördesign ofta är den aktivitet som påverkar projektets tidsplan mest.
Även operativt är effektivitet avgörande för att pressa ner break-even. Företagets tillgångar bör förbli lönsamma längre än konkurrenternas, om oljepriserna plötsligt sjunker efter ett framtida “peak oil- scenario”. Det inkluderar bland annat att använda AI och avancerad analys för prediktivt underhåll för att minska stillestånd och underhållskostnader, samt att utnyttja automatisering och fjärrövervakning vid inspektioner.
3. Öka portföljens flexibilitet genom att göra tillgångarna redo för försäljning.
Ett annat sätt att vara snabbrörlig på är genom att aktivt förvalta tillgångarna. Osäkerheterna på marknaden har lett till att antalet företagsköp och sammanslagningar har avstannat. Men två faktorer talar för att det vänder under det närmaste året. En del företag expanderar inom LNG, andra inom förnybar energi eller koldioxidinfångning, och ytterligare andra satsar på konsolidering på sin kärnmarknad. För det andra kan vi vänta avyttringar av icke-kärntillgångar de närmaste åren. Köpare är samtidigt, på grund av osäkerheten, mer noggranna i sin “due diligence”, med längre granskningsprocesser och de använder i allt högre grad AI och prediktiv analys i processen.
Säljare kan gynnas av att göra sig redo för en affär, genom att göra tillgångar enklare att utvärdera, värdera och överföra. Här blir digital teknik, särskilt digitala tvillingar eller Enterprise Asset Management (EAM)-system, avgörande. Moderna EAM-plattformar samlar data om tillgångars konstruktion, skick, prestanda och underhållshistorik i en enda miljö. Det ökar transparensen, förenklar due diligence och gör materialet ”AI-redo” så att köpare i praktiken kan analysera tillgången direkt.
När prognoser för oljeefterfrågan fortsätter att spreta har dessa tre strategier en gemensam utgångspunkt. Framgång handlar inte så mycket om att kunna förutsäga framtiden utan mer om att vara förberedd oavsett vad som händer. Och så länge det är osäkert exakt när toppen i oljeefterfrågan kommer att inträffa, är första prioritet att införa strategier, verktyg och arbetssätt som ger högsta möjliga effektivitet, både vad gäller kapitalprojekt och i den löpande driften.