E.ON ersätter en befintlig transformatorstation med en ny anläggning i Karlshammar, mellan Oskarshamn och Mönsterås. I samarbete med entreprenören Omexom byggs en station som flyttar gränserna för hur en station kan byggas på ett mer hållbart sätt. Investeringen på 81 miljoner kronor ska bli ett exempel på hur energibranschen kan främja innovation och mer hållbara byggmetoder.
– Den nya stationen i Karlshammar bygger på innovativa lösningar, och vårt mål är att förbättra kapaciteten och tillgängligheten i elnätet samtidigt som vi minimerar klimatavtrycket, säger Mats Tullgren, regionnätschef på E.ON.
Den befintliga stationen, byggd på 1960-talet, har länge kämpat med kapacitetsbrist och ligger i ett naturskönt område nära både Emån och bebyggelse. Den nya stationen byggs en bit söderut om den nuvarande, vilket innebär en bättre placering för både miljön och elnätet.
Den nya stationsbyggnaden ska uppföras i trä, vilket E.ON ser stora fördelar med. Genom att bygga i trä minskas koldioxidavtrycket avsevärt. Anläggningen utrustas med två nya transformatorer, mellanspänningsställverk, och kontrollutrustning, allt fritt från isoleringsgasen SF6, som har 23 500 gånger större miljöpåverkan än koldioxid.
För att minimera klimatavtrycket används klimatförbättrad betong, koldioxidreducerat stål, regenererad olja och återanvända komponenter från en annan E.ON-station som rivs under nästa år. Bland annat återanvänds stativ och samlingsskenor, vilket bidrar till att reducera både avfall och resursanvändning.
– Vid stationen i Karlshammar använder vi nya klimatsmarta idéer och metoder. Att bygga med mer hållbara material och att återanvända komponenter blir en viktig lärdom som gynnar framtida projekt. Vi ser även att detta driver innovation och utveckling inom branschen, säger Mats Tullgren.
Markarbetena anpassas efter områdets naturliga lutningar för att minimera ingreppen på platsen, och anläggningsmaskinerna ska drivas med hydrerad vegetabilisk olja, HVO 100, för att ytterligare minska koldioxidutsläppen. Totalt estimeras projektets koldioxidavtryck att minska med upp till 17 procent, jämfört med vad ett projekt av den här storleken vanligtvis genererar.
– Vi ser en stor möjlighet att genom detta projekt visa att hållbara lösningar och smart resursanvändning kan gå hand i hand med hög driftsäkerhet och lång livslängd. Att arbeta med återanvändning av komponenter och materialval som minskar klimatpåverkan är en viktig del av vår strategi för framtidens elnät, säger Jan Hintze, vd på Omexom.
Den nya stationen i Karlshammar ska inte bara öka kapaciteten och ge en stabilare elförsörjning till området, utan också bidra till ett mer klimatanpassat energisystem, eftersom erfarenheterna från projektet ska utgöra en grund för framtida E.ON-projekt. Dessutom kan mer förnybar elproduktion anslutas.
Första spadtaget för projektet togs onsdagen den 24 september 2025, och stationen beräknas stå klar för drift i slutet av 2026.
Under det senaste decenniet har E.ON investerat cirka 30 miljarder kronor i att förbättra elnäten. Under den nuvarande regleringsperioden, från 2024 till 2027, planerar bolaget att satsa 27 miljarder kronor på elnätet – E.ONs största investeringsprogram hittills.
Vad är en transformatorstation?
Transformatorstationer omvandlar el från höga spänningsnivåer till lägre och fördelar elströmmen vidare via mindre ledningar. Dessa stationer finns på många platser i elnätet och är nödvändiga för att förse städer med el.
Läs mer om E.ONs elnätsinvesteringar: Elnätsinvesteringar | Så förnyar vi elnätet
Bilaga: Specifikationer och hållbarhetsåtgärder för transformatorstationen i Karlshammar
Som en del av E.ONs och Omexoms arbete med att bygga en ny transformatorstation i Karlshammar har hållbarhet varit en central aspekt av projektet. Nedan följer en sammanställning av de specifika hållbarhetsåtgärder och de miljömässiga besparingar som projektet förväntas generera. Beräkningarna har genomförts av byggkonsultbolaget SWECO.
Projektuppdrag
Jämförelse av installationen av det luftisolerade 72,5 kV-ställverket utomhus respektive i väderskydd, med fokus på hållbarhet.
Utredning av materialval och utformning för att minimera projektets klimatavtryck.
Utvalda hållbarhetsåtgärder
Bränsle: HVO 100 istället för diesel
Klimatförbättrad betong
Kontrollbyggnad i trä
Återanvändning av stål
Klimatförbättrad kärnplåt
Cirkulär masshantering
Främjande av biologisk mångfald
Bränsle och CO₂-besparing
Arbetsmaskiner under byggfasen: 15 700 liter HVO 100
Personaltransporter: 6 700 liter HVO 100.
Förväntad CO₂-besparing: 56 ton CO₂
(Som jämförelse uppgår en genomsnittlig svensk persons årliga konsumtionsbaserade utsläpp till cirka 8 ton CO₂e.)
Klimatförbättrad betong
Potential att minska betongens utsläpp med upp till 40–50 %
Beslutad ambition: 40 % minskning
Förväntad CO₂-besparing: 13,6 ton CO₂
Kontrollbyggnad i trä
Mål:
Lågt klimatutsläpp
Uppfyller brandklass EI60
Tryckavlastning
Minst 50 års livslängd med minimalt underhåll
Utsläppsminskning: 65 % jämfört med standardbyggnad
Förväntat minskade utsläpp från 43 675 kg CO₂ till 15 272 kg CO₂
Återanvändning av stål
Förväntad besparing vid återanvändning av höga och låga stativ: 17 353 kg CO₂
Klimatförbättrad kärnplåt
Användning av klimatförbättrad kärnplåt i krafttransformatorerna
Förväntad minskning av CO₂-utsläpp: 20 %
Cirkulär masshantering
Vid sprängning av bergmassor:
25 % av massorna transporteras bort
75 % återanvänds och krossas på plats
Förväntad total CO₂-besparing: 2 568 kg CO₂
Främjande av biologisk mångfald
För att stärka den lokala miljön och ekosystemet implementeras följande åtgärder:
Insektshotell
Bibäddar
Boplatser av nedkapade träd