IT- och affärskonsulten Cognizant lanserar ett strategiskt initiativ för att industrialisera agentisk AI för sina kunder genom att anställa 1 000 ingenjörer inom kontextutveckling (Context Engineers) under det kommande året. Initiativet är en strategisk investering i kontextteknik, vilket är avgörande för att AI-agenter ska kunna resonera, agera och anpassa sig i linje med företagets mål.
Som en del av initiativet samarbetar Cognizant med Workfabric AI, ett företaget som utvecklar kontextmotorn för företagsanpassad AI. Cognizants 1 000 kontextutvecklare kommer att använda Workfabric AI:s ContextFabric™-plattform, som omvandlar företagens organisatoriska DNA – hur teamen arbetar, inklusive arbetsflöden, data, regler och processer – till ett sammanhang anpassat för AI-agenter.
– Varje teknikskifte skapar ett tjänsteskifte. I mikroprocessoreran var kod det centrala, och i molneran var det workflow-migrering. I LLM-eran är det kontexten som är hävstången. Cognizants djupa expertis inom teknik, drift och branschdomäner positionerar oss för att skapa unikt värde. Genom att utbilda 1 000 kontextutvecklare och utrusta dem med Workfabric AI:s ContextFabric-plattform hjälper vi våra kunder att gå bortom experimenterande mot skalbar AI-implementering, säger Ravi Kumar S, CEO på Cognizant.
Cognizant definierar kontext som ett företags kunskapspool, inklusive dess verksamhetsmodell, roller, mål, mätvärden, processer, policyer och styrningssystem.
Kontextteknik är utformad för att hjälpa AI-system att representera företagskunskap, anpassa sig till mänsklig avsikt och återspegla företagets arbetskultur. Med kontextutveckling kan agenter byggas för att leverera resultat som främjar förtroende, upprätthåller företagsstandarder och stöder strategiska affärsmål.