Nyheter

Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok

Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt.

– Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.

En digital identitetsplånbok är en säker teknisk lösning där medborgare kan samla sin digitala identitet tillsammans med exempelvis körkort, utbildningsbevis och försäkringsuppgifter. Den gör det möjligt att identifiera sig, signera avtal och hantera ärenden inom hela EU – vilket ger enklare processer, mindre administration och bättre förutsättningar för företag att växa.

– Tack vare vårt arbete i EU med digitala identitetsplånböcker vet vi att utvecklingen kan underlätta för företag att säkert identifiera sig och automatisera processer för att utbyta data mellan företag och även mellan myndigheter. Att regeringen nu ger oss medel och mandat att fortsätta arbetet i Sverige är väldigt glädjande, säger David Magård, strateg vid Bolagsverket.

Bolagsverket deltar aktivt på EU-nivå i utvecklingen av digitala identitetsplånböcker. Genom samarbeten med svenska och europeiska företag och myndigheter kan vi både påverka utvecklingen och ta hem erfarenheter som förenklar processer och stärker svenska företags konkurrenskraft.

Bolagsverket ser också mycket positivt på att regeringen satsar på fortsatt drift och utveckling av verksamt.se. Det är en viktig och uppskattad kanal för företagare som nu kan ge ännu bättre stöd, bland annat genom att visa handläggningstider och samla information om vilka tillstånd som krävs. På så sätt minskar byråkratin och företagen får en tydligare väg in till myndigheterna.