GKN Aerospace öppnade våren 2024 en ny fabrik i Trollhättan för produktion av en flygmotorkomponent med så kallad additiv tillverkning. Tekniken har nu blivit godkänd av den amerikanska flygmyndigheten FAA.
Den ökade globala efterfrågan på energieffektiva flygplansmotorer medför att GKN Aerospace produktion i Trollhättan ökar med över 30 procent.
– Tack vare den additiva tekniken har vi på ett år sparat in 25 ton titan och minskat koldioxidutsläppen med 450 ton, säger Sébastien Aknouche vid GKN Aerospace.
I januari 2024 kunde GKN Aerospace avslöja att bolaget investerade över 600 miljoner kronor i en ny fabriksanläggning i Trollhättan där en komponent för flygmotorns fläkthus, Fan Case Mount Ring (FCMR), skulle tillverkas med additiv teknik. Det är den största strukturella motorkomponenten tillverkad med additiv teknik som erhållit godkännande av den amerikanska flygmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration).
– Flygmyndigheter är med rätta mycket konservativa i att ge godkännande för nya sätt att arbeta, men här har vi tillsammans med flygmotortillverkaren Pratt & Whitney kunnat visa att kvaliteten på våra FCMR tillverkade med additiv teknik håller lika hög nivå som tidigare. Vi ser därför godkännandet som en milstolpe för att på sikt använda additiv teknik för andra flygplanskomponenter, fortsätter Sébastien Aknouche.
Efterfrågan på energieffektiva flygplansmotorer är hög. Idag producerar GKN Aerospace i Trollhättan cirka 30 enheter FCMR per månad. Under hösten räknar bolaget med en produktionstakt på cirka 40 enheter per månad, vilket innebär en ökning med över 30 procent.
– Med tanke på att materialåtgången reduceras och energiförbrukningen minskar är vi på GKN Aerospace övertygade om att vi just nu ser ett skifte mot mer hållbara och kostnadseffektiva produktionsmetoder. I den transformeringen kommer GKN Aerospace att fortsätta sin ambition att vara världsledande, avslutar Sébastien Aknouche.
Motorkomponenten FCMR tillverkas av titan och svarvas traditionellt ut ur ett stort block av metall. Med additiv teknik byggs i stället komponenten upp lager för lager av metalltråd eller pulver med laserteknik, likt en stor 3D-skrivare. Tack vare den additiva tillverkningen gör GKN Aerospace en stor materiell besparing samtidigt som själva tekniken är mer energisnål.