Nyheter

Ökade virkesvärden lyfter Skogsbruksindex

Efter flera års nedgång steg Skogsbruksindex 2024, främst tack vare en kraftig ökning av virkesvärdet. Samtidigt fortsatte kostnaderna att öka, visar Skogforsks rapport om skogsbrukets intäkter och kostnader.

Kostnaderna ökade främst inom vägunderhåll, administration och skogsvård.

Den genomsnittliga virkesintäkten vid bilväg ökade med 24,6 procent till 732 kronor per m³fub (fastkubikmeter under bark). Ökningen skedde trots att de totala skogsbrukskostnaderna ökade med 9,5 procent. Sammantaget innebär det att Skogsbruksindex ökade med drygt 0,2 enheter till 1,9 för 2024. Det nominella täckningsbidraget efter kostnader ökade med nästan 47 procent, vilket innebär den högsta reala nivån sedan 2011.

– Det är glädjande att se att nyckeltalen förbättras. Det ger ett välbehövligt andrum för skogsägare, säger Lars Eliasson, seniorforskare på Skogforsk.

Kostnadsutveckling i skogsbruket

Drivningskostnaderna, det vill säga kostnaderna för avverkning och terrängtransport, ökade med i genomsnitt 4,5 procent under 2024. Den genomsnittliga drivningskostnaden för konventionell föryngringsavverkning var cirka 140 kronor per m³fub medan avverkningskostnaden för hyggesfritt skogsbruk uppgick till 232 kronor per m³fub.

Under 2024 utgjorde försvårande avverkningar 1,9 procent av den totala avverkade volymen. Dessa var i snitt över 50 procent dyrare än ordinarie föryngringsavverkningar. Det handlar främst om stormfälld skog samt saneringshuggningar av barkborreangripna träd i Götaland och Svealand. Trots ökade drivningskostnader utgjorde denna post för första gången mindre än hälften av de totala skogsbrukskostnaderna.

Regionala skillnader i virkesvärde

Virkesvärdet ökade i både norra och södra Sverige, men olika mycket. Under de senaste åren har skillnaderna i både virkesvärde och skogsbrukskostnader på egen skog ökat mellan norra och södra Sverige, vilket medför att de skogliga nyckeltalen utvecklats olika. Dessa skillnader påverkar även Skogsbruksindex, som i genomsnitt skiljer sig med cirka 0,7 enheter mellan landsdelarna de senaste tre åren.

Vägkostnaderna på egen mark uppgick till 54 kronor per avverkad kubikmeter, vilket motsvarar cirka 3,85 miljarder kronor totalt. Underhållskostnaderna för skogsbilvägar har ökat exponentiellt det senaste decenniet och passerade 30 kronor per kubikmeter under 2024.

Om undersökningen
 

Uppgifterna baseras på en enkät som omfattar leverantörer av 48,9 miljoner m³fub, vilket motsvarar cirka 70 procent av nettoavverkningen i Sverige 2024.

Bild: Marcel