Den 2 maj gick VIOL 3 i drift. En månad senare konstaterar Biometria att systemet är stabilt och att övergången har gått över förväntan. Men det finns fortfarande aktörer som inte är inne i systemet – de måste nu agera.
Från och med den 1 juli stängs VIOL 2 för nya virkesordrar och förstaledskontrakt. Då måste alla aktörer i affärskedjan vara i gång med VIOL 3. Annars stängs de ute från att göra affärer i skogsbranschen.
– Vi är mycket nöjda med hur Go Live och den första månaden har gått. Systemet är stabilt och de störningar vi identifierat jobbar vi aktivt med att åtgärda löpande. Det är ett kvitto på det enorma arbete som lagts ner av både våra medarbetare och kunder, säger Ingela Ekebro, vd på Biometria, och fortsätter:
– Samtidigt ser vi att flera företag ännu inte har påbörjat sin övergång, vilket är oroande med tanke på de kommande milstolparna. Jag vill understryka att det nu är mycket hög tid att agera. Annars kommer man att inte kunna göra affärer med skoglig råvara.
VIOL 3 är ett helt nytt, branschgemensamt system för virkeshandel och råvaruflöden. Det ersätter VIOL 2, som fasas ut i flera steg under en relativt kort omläggningsperiod. Den första viktiga milstolpen är alltså den 1 juli, då stängs möjligheten att lägga in nya affärer i det gamla systemet.
Nästa avgörande steg kommer i höst, då stängs VIOL 2 helt: den 17 oktober stängs VIOL 2 för inkörning av skoglig råvara och den 31 oktober stängs möjligheterna helt för inmätning. Datumen är skarpa och beslutade av Biometrias styrelse.
– Det är inte möjligt för någon aktör att vänta till efter sommaren att påbörja omläggningen utan att det får konsekvenser för affärsflödet. Det kommer även att innebära mycket extra administration för de företag som inte har avslutat sina affärer i VIOL 2, då de behöver lägga upp affärerna på nytt i VIOL 3, säger Ingela Ekebro och fortsätter:
– Alla parter i en affärskedja måste vara över i VIOL 3 för att kunna genomföra affärer och det är ett gemensamt ansvar. Det ligger i allas intresse och eftersom det omöjliggör fortsatta affärer om inte samtliga aktörer gått över uppmuntrar vi våra kunder att stötta varandra och få med sig sina egna affärspartners.