Det svenska gruvbolaget Nordic Iron Ore går in i en ny fas och byter till nytt varumärkesnamn, Nordic Iron, och ny visuell identitet för att tydliggöra ambitionen som ett modernt gruvbolag och en placering i värdekedjan för fossilfritt stål.
Rebrandingen inkluderar en ny logotyp vars formspråk speglar bolagets ambition att leverera ett ultrahöganrikat järnmalmskoncentrat med en järnhalt på upp till 69 procent samt en koppling till såväl tecknet för järn, gruvspelstrummor, stålvalsar och tunnplåtsrullar. Den visuella identiteten är inspirerad av regionens natur och gruvans miljöprofil, och symboliserar både tillväxt och förädling.
Nordic Iron har i över 15 år arbetat för att återuppliva järnmalmsbrytningen i Ludvikaregionen i Bergslagen, med avgörande arbeten kring miljötillstånd, elkraftsförsörjning, detaljplan för kommande industriområde och prospektering. Med det köpeavtal som ingåtts med Cargill Metals – omfattande 25 miljoner ton ultrahöganrikat järnmalmskoncentrat.
Gruvan i Blötberget är den första etappen i Nordic Irons långsiktiga plan för tillväxt, där ytterligare fyndigheter i Ludvikaregionen och potentiella framtida områden kan utvecklas. Bolagets kommande produkt förväntas ligga nära 69 procents järnhalt och tillhör därmed de cirka tre-fyra procent mest högkvalitativa järnmalmsprodukterna som idagsläget är tillgängliga på den globala marknaden – något som är avgörande för fossilfri stålproduktion.
– Vårt nya varumärke speglar både vår produkt – järn – och vårt uppdrag: att bidra till framtidens hållbara och ansvarsfulla gruv-, järn- och stålindustri, säger Ronne Hamerslag, vd Nordic Iron.
Nordic Iron har en ambition att bygga en så fossilfri gruva som möjligt, för att ytterligare bidra till det fossilfria samhället. Bolagets ambition är att bli en förebild inom modern, ansvarstagande gruvdrift, både miljömässigt och socialt.