Nyheter

Den amerikanska handelspolitiken skickar chockvågor genom världsekonomin

Världsekonomin skakar – ingen återhämtning för den tyska utrikeshandeln i sikte. Istället för framsteg råder besvikelse: Tyska företag utomlands möter försämrade förutsättningar och växande osäkerhet i nästan alla regioner.

Resultatet av den aktuella tyska handelskammarenkäten AHK World Business Outlook för våren 2025 visar att de ekonomiska förväntningarna hos tyska företag globalt har rasat. Särskilt de handelspolitiska förändringarna från USA sätter press på världsekonomin.

Den 13-15 maj träffas cirka 900 representanter från näringsliv och politik i Berlin under de tyska handelskamrarnas världskonferens, AHK-Weltkonferenz 2025, för att diskutera de globala utmaningarna, främst utvecklingen i USA och dess påverkan på tyska företag. AHK, som Tysk-Svenska Handelskammaren är del av, är nätverket för de tyska utlandshandelskamrarna från 150 platser i 93 länder världen över.

– Den nya amerikanska handelspolitiken slår hårt mot tyska företag på deras utlandsmarknader, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.

De internationella reaktionerna på den skickar chockvågor genom världsekonomin – investerare förlorar förtroendet för stabila förutsättningar. Resultatet: Investeringar skjuts upp eller ställs in helt, och etablerade handelsrelationer omvärderas.

Krisläge istället för framsteg – affärsklimatet vänder globalt till det negativa

AHK World Business Outlook bygger på svar från cirka 4 600 företag i de tyska handelskamrarnas nätverk i över 90 länder, som tillfrågades mellan den 17 mars och 14 april 2025. Studien genomfördes av de tyska handelskamrarnas takorganisation Deutsche Industrie- und Handelskammer (DIHK). Undersökningsperioden sammanföll med betydande geopolitiska omvälvningar – inklusive den så kallade ”Liberation Day” av Donald Trump och dess omedelbara konsekvenser för handelspolitiken.

Stämningen är dyster: Endast 19 procent av företagen förväntar sig en förbättring – i höstas var det 27 procent. Andelen som förväntar sig en försämring ökar till 33 procent.

Oberäknelig kurs: Den amerikanska linjen slår hårt mot företagen

Globalt befarar 60 procent av företagen negativa effekter av den amerikanska handelspolitiken på verksamheten. Särskilt anmärkningsvärt är att efter den så kallade ”Liberation Day” ökade andelen företag som förväntar sig negativa effekter globalt från 56 till 69 procent. I USA är det till och med 85 procent av de tyska företagen som förväntar sig restriktioner på grund av den amerikanska handelspolitiken – mer än i någon annan region i världen. Planen att skydda den egna ekonomin genom tullar och öka produktionen där fungerar inte. Den protektionistiska och oberäkneliga handelspolitiken i USA skapar betydande osäkerhet och bromsar ekonomiska aktiviteter, menar DIHK.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk: Investeringsviljan tappar fart, nya projekt läggs alltmer på is. Särskilt medelstora företag granskar noggrant var det fortfarande finns utrymme, säger Ralph-Georg Tischer.

Världshandeln försvagas – global tillväxt under press

Internationella valutafondens (IMF) prognos understryker det ekonomiska läget: För 2025 förväntas en global tillväxt på endast 2,8 procent – betydligt under det långsiktiga genomsnittet på 3,7 procent. Även världshandeln visar svagheter: Handelsökningarna förväntas 2025 endast vara 1,7 procent och 2026 2,5 procent – ytterligare ett tecken på den ihållande tillväxtsvagheten i världsekonomin.

Malin Johansson, kommunikationschef: 0046-701-04 37 45[email protected]

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige

Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper handelskammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt-, juridik-, miljö- och redovisningstjänster.

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Bild: Ahmed Al-Maslamani