Norrenergi har tillsammans med fem andra lokala fjärrvärmebolag initierat den nationella satsningen – Heja Fjärrvärme. Målet är att lyfta fjärrvärmens roll och visa på fjärrvärmens stora betydelse för ett hållbart Sverige i framtiden.
– Fjärrvärme är den absolut vanligaste uppvärmningsformen i Sverige, ändå pratas det knappt om fjärrvärme i den pågående energidebatten. Det pratas om kärnkraft, vindkraft och solenergi, men vad fjärrvärmen kan bidra med verkar ha fallit i glömska, i såväl media som bland Sveriges politiker och beslutsfattare. De lokala fjärrvärmebolagen är oftast framgångsrika på sina lokala marknader men det saknas ett helhetsgrepp om fjärrvärme på nationell nivå. Det ska satsningen Heja Fjärrvärme försöka ändra på, säger Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.
Att fjärrvärme är en trygg, bekväm och prisvärd uppvärmningsform över tid känner de flesta till. Den bidrar också till en hållbar stadsutveckling genom att återvinna restvärme som blir över runt om i våra städer. Något som kanske inte är lika känt är att fjärrvärmen samtidigt ser till att vi får smarta, energieffektiva bostäder och ett minskat behov av individuella uppvärmningssystem.
När vi värmer byggnader med fjärrvärme avlastas elsystemet så att vi får större kapacitet till elektrifieringen i samhället. Idag står fjärrvärmen för 60 procent av all uppvärmning i Sverige. Vissa av Sveriges fjärrvärmebolag kan producera både elektricitet och värme samtidigt. Det kallas kraftvärme. Deras sammanlagda kapacitet bidrar med planerbar elproduktion motsvarande tre kärnkraftsreaktorer. Att använda fjärrvärme till uppvärmning, i stället för el, minskar efterfrågan på elektricitet. Detta gäller året om, men är särskilt relevant under den kalla delen av året när en stor del av elförbrukningen går åt till uppvärmning.
– Vi siktar förstås på att få med så många lokala fjärrvärmebolag som möjligt i satsningen Heja Fjärrvärme. Genom att kraftsamla och skapa gemensamma resurser kan vi se till att fjärrvärmen tar mer plats. Inte bara i Solna och Sundbyberg, utan även nationellt. Det tycker vi att vår osynliga energihjälte är värd. Vi har i dagarna lanserat en första kommunikationsinsats riktad mot branschen och en webbplats som lyfter fram fjärrvärmens fördelar på ett tillgängligt sätt, säger Maria Carvinge.