Nyheter

Filip Stål, Nordenchef PTC: ”Skapande eller stödjande – vilken roll bör generativ design inom tillverkningsindustrin ta?”

Text: Filip Stål, Nordenchef PTC

Tiderna må förändras, men den teknologiska innovationen inom tillverkningsindustrin fortsätter i samma höga tempo som alltid. För tillfället ligger fokus på generativ AI som lovar att förbättra såväl processer som produkter och tjänster. Men kan denna nya teknologi användas vad gäller generativ design på ett säkert sätt? Och, den kanske allra viktigaste frågan – hur säkerställer vi ett gynnsamt samarbete mellan maskin och människa?

Generativ design, det vill säga en iterativ designprocess som använder en specifik programvara, har på många sätt potential att omvandla flera områden inom tillverkningsindustrin, bland annat för produktionstillverkning och för att underlätta designen av komplexa och resurseffektiva delar men även för att boosta innovation. Det finns således många möjligheter med generativ design, inte minst i kombination med AI.

Som Nordenchef för ett ledande företag inom tillverkningsindustrin ställer jag mig själv dock ofta frågan – hur kan vi integrera AI i våra processer och vilken roll ska den nya teknologin ta för att faktiskt hjälpa våra kunder att växa? Med andra ord, ska generativ AI för tillverkningsindustrin vara ”skapande” eller ”stödjande”?  

Vikten av en bra AI-grund

All generativ design är idag mer eller mindre utformad för att agera som stöd – till exempel kan en ingenjör ställa en fråga eller skriva ett kommande till AI för att få förslag på idéer och metoder för att förbättra eller utveckla en produkt.

En fråga som exempelvis ”Hur kan vi förbättra denna produkt ur ett ekologiskt perspektiv?”  kan ge förslag på idéer som ingenjören sedan kan välja att genomföra eller inte.  Allt är således mer eller mindre möjligt med AI, men vad är genomförbart och – kanske den allra viktigaste frågan – vad är önskvärt, det vill säga hur pass mycket vill vi att AI ska kunna göra?

Enligt mig bör huvudsyftet med AI vara att spara tid och öka produktiviteten. För att få ut så mycket som möjligt från din AI-användning är det dock viktigt att den AI du använder bygger på data som är specifikt relevant för dig och din verksamhet. Detta för i sin tur kunna använda generativ teknik till att identifiera förbättringsområden som är viktiga för dig, din marknad, dina kunder och leverantörer.

Inom bilindustrin används generativ design bland annat för att optimera fordonsdelar genom att minska dess vikt eller förbättra kapaciteten. Ju fler scenarier som övervägs och ju fler parametrar som  tas i beaktning, desto större möjligheter för framgångsrik produktutveckling. I detta sammanhang kan AI på många sätt utmana oss att hitta de bästa lösningarna.  När Volkswagen för några år sedan förnyade sina mikrobussar använde de sig av generativ design – resultatet blev att de kunde skapa nya hjul som var 18 procent lättare än standarduppsättningen och samtidigt minska den totala utvecklingstiden från 1,5 år till några månader.

Dialogen det viktigaste

Generativ design med AI inom tillverkningsindustrin kan således liknas vid ett samarbete mellan maskin och människa som syftar till att skapa komponenter som är lättare, starkare och renare. Det är denna dialog som är intressant och det är denna dialog som ingenjörer eller operatörer måste förstå och engagera sig i. Det är en dialog som är så pass viktig att jag skulle vilja säga att debatten i första hand inte bör handla om huruvida AI ska ses som skapande eller stödjande, utan att den konversation som förs mellan människa och AI – det vill säga samarbetet – bör utgöra fokus och vara specifikt utformad för varje företag och verksamhet för att nå bästa möjliga resultat.

Den generativa AI-revolutionen inom tillverkningsindustrin kommer bara att vara möjlig om industrin och företag inom denna ser till att ge AI tillgång till verksamhetsspecifika data och arbetssätt och anpassa teknologin så att den levererar relevanta data. Kvaliteten på den information AI genererar är trots allt direkt kopplad till kvaliteten på de data som du och ditt din verksamhet ger den tillgång till.

Bild: PIRO